Nya bakelitbundna slipstift ger effektivare gradning

Nya bakelitbundna slipstift ger effektivare gradning

Norton lanserar en ny serie bakelitbundna slipstift för gradning av bland annat gjutgods. De nya slipstiften, som har beteckningen NorZon, uppges såväl ge snabbare slipning som ha längre livslängd.

NorZon-slipstiftens snabbare avverkning förklaras i första hand av zirkonslipmedlet som är självskärpande och därmed frilägger nya skarpa skäreggar kontinuerligt. I NorZon-slipstiften används även ett mycket kraftigt bakelitbindemedel (fenoplast) som bättre förankrar slipkornen. Enligt tillverkaren ger de nya slipstiften fyra gånger snabbare avverkning än konventionella slipstift med aluminiumoxidslipmedel och ger även väsentligt längre livslängd.

Nortons nya NorZon-slipstift finns i grova kornstorlekar och är avsedda för aggressiv slipning med handhållna maskiner. De har ett brett användningsområde som omfattar slipning av flera olika material som gjutjärn, stål och rostfritt till mycket svårslipade material som inconel och titan inom t.ex. gjuterier, järn- och stålverk samt verktygsindustrin. Tack vare slipstiftens friskärande egenskaper blir igensättningen minimal och ger kallare slipning vilket minskar risken för bränning av arbetsstycket.

”Med det här nya sortimentet bakelitbundna slipstift kommer gradning och rensning av t.ex. gjutna detaljer att gå mycket snabbare och effektivare vilket ökar produktiviteten” säger Jörgen Norell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Jörgen Norell

Sales Director Industrial Markets Scandinavia 070-510 44 55