Nya lamellrondeller för mjuk och komfortabel slipning

Nya lamellrondeller för mjuk och komfortabel slipning

Norton lanserar en ny serie lamellrondeller som ger mjukare och mer komfortabel slipning. De nya lamellrondellerna, som har beteckningen Norton BDX, slipar dessutom aggressivt vid låga arbetstryck.

Lamellrondeller används i vinkelslipmaskin för slipning av främst järn och stål men även för icke-järnmetaller som t.ex. aluminium samt för trä och kompositmaterial. Typiska användningsområden är svetsslipning, kantfasning, gradning, rost- och oxidborttagning och ytbearbetning. Slipdukslamellerna i de nya BDX-rondellerna har en extra kraftig rygg av bomullsduk som ger en mjukare och mer komfortabel slipning. Slipmedlet utgörs av ett självskärpande zirkonslipmedel som ger aggressiv slipning även vid lågt – medium arbetstryck. Lamellrondellerna är motståndskraftiga och har lång livslängd vilket i kombination med den aggressiva avverkningen ger effektivare slipning enligt tillverkaren.

De nya lamellrondellerna finns med stödplatta av glasfiber (plan och konvex form) och med stödplatta av nylon (konvex form). Samtliga lamellrondeller finns i diameter 115, 125 och 180 mm i kornstorlekar 40 – 120.

”Tack vare att rondellerna är flexibla får man en bekvämare och mjukare slipning samtidigt som man får en aggressiv slipning även vid låga arbetstryck vilket ger bättre arbetsförhållanden för användaren i kombination med effektivare slipning.” säger Jonas Falk, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.

Se även www.saint-gobain-abrasives.com

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04