Saint-Gobain lanserar en ny version av Hållbart Byggande

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2018 11:08 CEST

Att miljöcertifiera byggnader är en stadigt uppåtgående trend där allt fler byggherrar ställer krav på att certifiera sina byggnader. Med Saint-Gobain Hållbart Byggande kan den som arbetar med miljöcertifiering få hjälp med att hitta produkter och lösningar som bidrar till poäng i olika miljöcertifieringssystem.

I en undersökning som Sverige Bygger genomförde i höstas framkom att nästan 50 % av de svarande byggherrarna/fastighetsägarna redan har en uttalad strategi och målsättning att öka sitt hållbara/miljömärkta byggande och mer än hälften arbetar med något miljöcertifieringssystem idag*. Hållbarhet är ett viktigt ledord och åtagande för Saint-Gobain och 2013 lanserades hemsidan Saint-Gobain Hållbart Byggande (hållbartbyggande.se) för första gången. Sidan redogör för olika miljöcertifieringssystem som används på den svenska marknaden och fungerar som ett verktyg för den som arbetar med miljöcertifiering. En ny och uppdaterad version lanseras under Nordbygg 2018, den 10-13 april.

Miljöbyggnad, LEED, BREEAM och Svanen

På Saint-Gobain Hållbart Byggande finns certifieringssystemen Miljöbyggnad, LEED, BREEAM och Svanen. I den uppdaterade versionen, som lanseras i samband med Nordbygg, blir systemen enklare att överblicka. Genom två olika ingångar riktar den sig dels till den som vill lära sig mer om certifieringssystemen och dels till den som är väl insatt och vill komma åt dokumentation snabbt och enkelt.

”Vi tror att samarbete i alla led är viktigt för att uppnå klimatsmarta och hållbara byggnader. Med den nya versionen av hemsidan hoppas vi kunna hjälpa våra kunder ytterligare genom att beskriva hur våra produkter och lösningar kan hjälpa till att bidra med poäng i de olika systemen”, säger Louise Röström, Sustainability Coordinator, Saint-Gobain Sweden.

*Hur ser de olika branschsegmenten på hållbart byggande? Delrapport 1, jämförelseanalys hållbart byggande, Sverige Bygger, hösten 2017.