Årets Sill 2020

ÅRETS SILL - MED SMAK AV GIN & FLÄDER

Årets Sill 2020 har korats för tolfte året i rad. Sjöräddare från stationerna Skärhamn och Käringön var i år jury. Man fastnade för sillen med smak av Gin & Fläder som kan föra tankarna åt en frisk sommarbris. En krona per såld burk går direkt till Sjöräddningens arbete för en ökad säkerhet till sjöss.

Årets Sill lanseras nu för tolfte året i rad. I år var det stationen på Bohuslänska Käringön som under en kylig dag i januari fick besök av ytterligare sjöräddare från Skärhamn tillsammans med Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill. Juryn, som bestod av mycket engagerade sjöräddare, fick smaka på tre nominerade sillinläggningar och sedan avlägga sin röst på den sill som föll dem bäst i smaken. Den stora vinnaren blev en klar sill med smak av Gin och Fläder. En sill som för tankarna till ljumma sommarkvällar!

Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang/konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att ta fram en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion.

Sillen har årligen lansering den 6 juni då man också firar Sillens Dag på Bohusländska Klädesholmen. I år blir det ingen folkfest på Klädesholmen och Salt&Sill den 6 juni. Istället kommer man sända Sillens dag 2020 digitalt på Facebook. - Tillsammans håller vi fast vid våra traditioner, att samlas den 6 juni för att fira svenska nationaldagen och vårt mathantverk sillen. En kombination som alla som någon gång besökt evenemanget vet är oslagbar. I år blir det annorlunda, men kanske inte sämre. Vi hoppas att du är med oss och sprider glädje och gemenskap. Följ sändningen via https://www.facebook.com/SillensDag/

Årets Sill 2020 kommer att finnas i handeln från den 29 maj.

En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. Sjöräddningssällskapet arbetar för en ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 71 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 200 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.

Restaurang/Skärgårdskrog

Längst ut på Tjörns västsida, på sillön Klädesholmen, ligger Salt & Sill - restaurangen med Västkustens i särklass bästa läge. En härlig bryggservering och fönster med havsutsikt ger en nästan overklig närhet till havet - ett skådespel värt ett besök varesig de är stilla, blåser eller ligger is. Skärgårdskrogen har sedan starten 1999 varit känd för sin mat starkt präglad av hög kvalitet, lokala råvaror och kust och hav.

Flytande hotell och mötesplats

Sveriges första flytande hotell som även är en mötes- och konferensanläggning med 48 bäddar och verksamhet året runt. Här kan gästerna konferera och umgås i en rogivande havsmiljö, äta och dricka gott och sedan somna till ljudet av kluckande vågor. Trots den lugna miljön finns alla möjligheter till spännande och roliga aktiviteter med fokus på såväl havet som mat och dryck. Personalen är professionell och serviceinriktad och lägger all kraft på att möta - inte kunden - utan människan i sig. Salt & Sill är hotellet och mötesplatsen med en trivsam, lugn miljö präglad av nordisk modern enkelhet.