Saltå Kvarn slutar sälja bröd i livsmedelshandeln

Saltå Kvarn slutar från och med den 1 november att sälja bröd brett i livsmedelshandeln. Anledningen är att det är mycket olönsamt samtidigt som det bidrar till ett stort matsvinn. Saltå Kvarn fortsätter dock sälja sina ekologiska bröd i egna butiker.

Det innebär att man volymmässigt minskar sin bageriverksamhet och att Saltå Kvarns bageri i Bromma, som öppnades för sex år sedan, därför läggs ner.

– Bageribranschen har förändrats mycket de senaste åren, med koncentration till 2-3 mycket stora företag, medan mindre leveransbagerier har fått det svårt. En bidragande svårighet är att livsmedelshandeln inte köper in brödet, utan bara upplåter plats i butiken. Det gör att det blir för mycket returer och därmed också för stort matsvinn. För oss blir det en ohållbar affärsmodell både ekonomiskt och miljömässigt, säger Saltå Kvarns vd Johan Ununger.

Bröd är idag ekonomiskt sett en relativt liten del av Saltå Kvarns verksamhet. De andra delarna såsom kvarn och trading växer och utvecklas. Men bröd kommer fortfarande vara en betydelsefull del av företaget.

– Vi ser näringsrikt och bra bröd som en viktig del av kosten och ska fortsätta bidra till att utveckla en bra brödkultur i Sverige. Vi fortsätter att baka ekologiska bröd och sälja i våra egna butiker och vi ska även hjälpa andra att starta bagerier. Det kan också bli aktuellt att etablera fler egna bagerier i andra matbutiker.

För mer information och kommentarer:

Johan Ununger, vd, 070 830 61 21, johan.ununger@saltakvarn.se

Jennifer Key, pressansvarig 070 568 10 86, jennifer.key@saltakvarn.se

• bageri
  • bröd
  • ekologiska produkter
  • livsmedel
  • livsmedelshandel
  • dagligvaruhandel

Alla Saltå Kvarns produkter kommer från ekologiska jordbruk. Odlingen och förädlingen av råvarorna sker på ett naturligt och varsamt sätt, vilket bidrar till att slutprodukten smakar så mycket mer. Av det naturen ger – och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.

Jennifer Key

Presskontakt Kommunikatör och presskontakt Kommunikatör och presskontakt 070-568 10 86