Saltå Kvarns mjöl i mindre förpackningar ska underlätta för konsumenten att blanda olika sorters mjöl i bakning och matlagning

Saltå Kvarns mjöl finns nu även i en mindre förpackning på 500 g vilket ska uppmuntra konsumenten till att i större utsträckning blanda flera sorters mjöl med varandra. Det är tio olika mjöl baserade på spannmålssorterna vete, dinkel, råg, korn, havre samt nykomlingen ölandsvete.

-Det är roligt att blanda olika sorters mjöl i till exempel pannkaksmeten eller våfflorna. Vi vill uppmuntra till en större mångfald i skafferiet och underlätta för att man ska kunna prova flera olika mjölsorter, säger Lisa Trolle, kvarnchef på Saltå Kvarn. Med de här mindre påsarna slipper man köpa på sig så stora volymer och de passar även bra för mindre hushåll eller för den som inte bakar stora satser bröd eller bullar.

Saltå Kvarn har ett nära samarbete med svenska ekologiska spannmålsodlare och betalar dem extra för miljöförbättande åtgärder som görs på gårdarna. Syftet är att bidra till en positiv effekt på miljön, genom ökad biologisk mångfald, minskad övergödning och reducerat bidrag till växthuseffekten. Spannmål från gårdarna kallmals sedan varsamt till mjöl på stenkvarn i Järna.

-Våra odlare gör ett fantastiskt arbete på sina gårdar. Och här på Saltå tar mjölnarna i kvarnen hand om spannmålen på bästa sätt. Dessutom används inga tillsatser i mjölet.

Mjölet kommer från svenska ekologiska odlare och är KRAV-certifierat. Förpackningarna rymmer 500 g och mjölet kostar mellan 12 och 21 kr. Sorterna är vetemjöl, vetemjöl special, rågmjöl, rågsikt, grahamsmjöl, kornmjöl, dinkelmjöl siktat, dinkelmjöl fullkorn, ölandsvetemjöl siktat och ölandsvetemjöl fullkorn.

Samarbetet mellan Saltå Kvarn och deras odlare kallas Bondens verktygslåda för en bättre värld. Mer information om det finns här: http://www.saltakvarn.se/bondens-verktygslada-for-en-battre-varld/

• kvarn
  • saltå kvarn
  • bakning
  • ekologiskt mjöl
  • mjöl

Om Saltå Kvarn

Vi är ett litet företag med stora drömmar om god mat som produceras på jordens villkor. En prick på kartan men med en tydlig vision som vi hoppas ska spridas över hela världen – hektar för hektar. Vår metod är kompromisslös, men vårt syfte är gott. Ja, till och med utsökt. Vi erbjuder god mat med hög naturlig kvalitet och positiv miljöpåverkan, även om det krävs att vi måste gå ett par obekväma steg längre än alla andra för att nå dit.

För vi vet att förändring inte sker i kanslier eller departement. Den sker på frukostbord, kaffebrickor och ugnsplåtar runt om i Sverige. Och tillsammans ska vi göra skillnad – en chiapudding, kanelbulle och smörgås i taget. Läs mer på www.saltakvarn.se.