Urgammal vetesort nyhet i Saltå Kvarns sortiment

Saltå Kvarn lanserar Ölandsvete, ett ekologiskt kulturspannmål med gamla anor som är extra rikt på protein. Det odlas i Järna söder om Stockholm samt i Norrköping och mals till mjöl i kvarnen på Saltå Kvarn.

Ölandsvete är ett så kallat kulturspannmål och har inte odlats i Sverige sedan 50-talet. På 90-talet väcktes intresset för spannmålssorten på nytt och från fröbanken Nordiska genbanken plockades ett litet prov på 10 gram ut. Detta har sedan odlats i liten skala och förökats med åren. Idag odlar man ölandsvete på ett fåtal platser i landet. Ölandsvete har ett långt och fint strå och skördarna blir inte lika stora som vid vanlig veteodling.

-Att odla ölandsvete idag är unikt och vi är jätteglada för att några våra odlare har bestämt sig för att göra det. Det känns viktigt för oss att bidra till att öka mångfalden bland vetesorter på gårdarna med vår efterfrågan, säger Lisa Trolle, kvarnchef Saltå Kvarn.

Ölandsvetemjölet utmärker sig näringsmässigt genom sin höga proteinhalt på 14 procent. Det har också en annorlunda glutensammansättning med ett vekare gluten som innehåller en mindre andel av gliadin än vanligt vete. Dessutom innehåller ölandsvete karotenoider som gör det mörkare i färgen, nästan lite rödaktigt.

Ölandsvete kan användas precis som vanligt vetemjöl och surdegsbröd bakade på ölandsvete blir saftiga, aromrika och får en något nötaktig smak. Mjölet lämpar sig också väl till sockerkaka, pannkakor och våfflor.

Saltå Kvarns ölandsvetemjöl finns i två varianter, siktat mjöl och fullkornsmjöl. Det båda produkterna är ekologiska och KRAV-certifierade. Priset för 500 g är 17 kr. De säljs i Saltå Kvarns egen butik i Järna samt hos vissa speciellt utvalda butiker. Mjölet finns också i säck om 10 kg för bagerier.

Saltå Kvarn har ett nära samarbete med sina svenska ekologiska spannmålsodlare och betalar dem extra för miljöförbättrande åtgärder som görs på gårdarna. Syftet är att bidra till en positiv effekt på miljön, genom ökad biologisk mångfald, minskad övergödning och reducerat bidrag till växthuseffekten. Samarbetet mellan Saltå Kvarn och deras odlare kallas Bondens verktygslåda för en bättre värld. Mer information om det finns här: http://www.saltakvarn.se/bondens-verktygslada-for-en-battre-varld/

För mer information kontakta Jennifer Key, pressansvarig Saltå Kvarn på 08 551 508 29 eller jennifer.key@saltakvarn.se

• produktnyhet
  • kretsloppsgård
  • ölandsvete
  • kultursort
  • kulturspannmål
  • mjöl
  • bakning

Om Saltå Kvarn

Vi är ett litet företag med stora drömmar om god mat som produceras på jordens villkor. En prick på kartan men med en tydlig vision som vi hoppas ska spridas över hela världen – hektar för hektar. Vår metod är kompromisslös, men vårt syfte är gott. Ja, till och med utsökt. Vi erbjuder god mat med hög naturlig kvalitet och positiv miljöpåverkan, även om det krävs att vi måste gå ett par obekväma steg längre än alla andra för att nå dit.

För vi vet att förändring inte sker i kanslier eller departement. Den sker på frukostbord, kaffebrickor och ugnsplåtar runt om i Sverige. Och tillsammans ska vi göra skillnad – en chiapudding, kanelbulle och smörgås i taget. Läs mer på www.saltakvarn.se.