Tomas Ylläsjärvi på HTY Bygg AB i Vårgårda

Stora fördelar med miljödiplomering

SamCert är experter på att hjälpa företag implementera och miljödiplomera sin verksamhet.

- diplomet ger konkurrensfördelar i upphandlingar

- diplomet visar företagets miljöengagemang

- arbetet med miljö blir enklare med hjälp av tydliga mål och handlingsplaner

- medarbetarna engageras i miljöarbetet

HTY Bygg AB i Vårgårda har fått en skjuts i sitt miljöarbete och upplever konkurrensfördelar på sin ort.

Tomas Ylläsjärvi har byggt upp verksamheten tillsammans med sin far och före detta sambo Johanna. De implementerade sitt miljöledningssystem tillsammans med SamCert under 2017. Nu har de varit miljödiplomerade i snart två år och Tomas berättar om flera fördelar i företagets utveckling. De har haft fördelar i upphandlingar och därmed ökat företagets omsättning det senaste året rejält. Dessutom har de fokuserat på företagets koldioxidutsläpp genom att tanka HVO, de har minskat antalet kemikalier och miljöanpassat hanteringen av rivningsmassor. Nu fortsätter företaget med att satsa på fördjupad utbildning av personalen.

- Det är helt klart ett bra system där bland annat revisionerna gör att arbetet inte stannar av utan att man ständigt förbättrar sin verksamhet, säger Tomas.