Inga förändringar i sametingslagen inför valet 2017?

Sametingets valnämnd har vid flera tillfällen behandlat önskvärda ändringar i sametingslagen och även framfört dessa till Sametingets styrelse. De ändringar som sittande valnämnd velat se är inte särskilt omfattande utan handlar främst om harmoniseringar – både med sametingslagen självt och med Sveriges nya vallag. Sametinget styrelse lämnade i sin tur den 1 februari 2016 en hemställan till Kulturdepartementet om önskade ändringar. Men ännu har ingenting hänt.

Ändringarna gäller:

• Att medborgarskapskravet tas bort så att villkoret för att vara valbar i Sametinget är detsamma som rösträttsvillkoret (att man varit folkbokförd i Sverige de tre senaste åren)
  • Att den väljare som inte kunnat legitimera sig i vallokalen ska kunna styrka sin identitet på annat sätt
  • Att förbudet för make eller barn att bevittna en brevröst tas bort

- Det här är ju inga konstigheter, säger valnämndens ordförande Signar Holmström. Vi i valnämnden är förvånade över att det ska ta så lång tid att genomföra ganska enkla förändringar i sametingslagen.

- Det är ju tråkigt att en same som inte har med sig ett ID-kort till vallokalen, inte ska få rösta, trots att röstmottagaren mycket väl vet vem personen är. Det fungerar i andra svenska val, att väljare som är kända av röstmottagaren får rösta utan att behöva styrka sin identitet. Varför kan det inte vara så i sametingsvalet? undrar Signar Holmström.

Ett annat exempel är att vid allmänna val får en person som fyllt 18 år vara vittne. I sametingslagen däremot står att väljarens barn eller make inte får bevittna väljarens namnteckning. I sametingsvalet 2013 blev 80 brevröster underkända på grund av att namnteckningar saknades.

- De här förändringarna har vi påtalat i flera års tid, men trots det kommer det knappast att vara annorlunda i valet den 21 maj 2017 heller, vilket Sametingets valnämnd beklagar, avslutar Holmström.

Signar Holmström, valnämndens ordförande, tel.070-350 69 53
E-post: signar.holmstrom@sametinget.se

• sametingsval
  • sametingslagen
  • sametinget

• Jämtland

Sametinget är både ett folkvalt organ och en statlig förvaltningsmyndighet. Det övergripande uppdraget är att verka för en levande samisk kultur. Sametingets kansli finns i Kiruna med lokalkontor i Jokkmokk, Tärnaby och Östersund.