Kampanj med samiska språket i fokus

Tisdagen den 31 maj 2016 startar den norska "Sámás muinna"-kampanjen i Sverige. Norska Sametingets president Aili Keskitalo kommer till Sametingets plenum i Östersund och överräcker stafettpinnen till svenska Sametingets styrelseordförande Håkan Jonsson.

Medverkar vid överlämnandet av stafettpinnen gör förutom Aili Keskitalo och Håkan Jonsson även Ina-Terese Sparrok, språkambassadör från Norge, Johanna Njaita, som är ungdomsrådets ordförande och Samiskt språkcentrum. Överlämnandet sker på Clarion Grand Hotel i Östersund.

I Norge var språkkampanjen lyckad och många samiska ungdomar valde att skriva mer på samiska och använda de samiska språken vardagligt sinsemellan.

- Sámás muinna-kampanjen var bra för oss eftersom målgruppen var de unga, säger Aili Keskitalo, norska Sametingets president. Vi fick språkanvändningen mellan unga dokumenterad och såg även en ökad trend av samisk språkanvändning på sociala medier. Vi hade riktigt målmedvetna och duktiga språkambassadörer och gjorde språkrevitaliseringen till något roligt! säger Ali Keskitalo.

Samiskt språkcentrum kommer att driva projektet tillsammans med unga samisktalande språkambassadörer.

- Vi ser fram emot kampanjen och tror att det ska bli ett lyft för samiskan i Sverige, hoppas Håkan Jonsson, svenska Sametingets styrelseordförande.

På sociala medier kommer hashtagarna #Sámásmuinna2 #Sámástamujna2 och #Saemesthmunnjien2 att användas. Kampanjen riktar sig till ungdomar och unga vuxna. Syftet med kampanjen är att de samiska språken ska bli mer synliga och mer accepterade i samhället. De samiska ungdomarna ska känna sig stolta över sitt språk.

- Vi i ungdomsrådet är väldigt nöjda över att kampanjen nu sätter igång, säger Johanna Njaita, Sametingets ungdomsråds ordförande.

- Vårt mål med kampanjen är att de samiska språken ska synas, höras och användas mer bland unga. Vi hade velat nå så långt att även Zlatan kommer veta att selfie på samiska heter iežár, säger Marit Kuhmunen Blom, som är projektledare för sámás-kampanjen.

Kampanjens stafettpinne kommer att överlämnas från Norge till Sverige av Aili Keskitalo klockan 17:00 idag den 31 maj på Sametingets plenum i Östersund (Clarion Grand Hotel).

För mer information:

Marit Kuhmunen Blom, projektledare, 070-376 31 12,  marit.kuhmunen.blom@sametinget.se

Ingegerd Vannar, Samiskt språkcentrum, ingegerd.vannar@sametinget.se

Sylvia Sparrok, Samiskt språkcentrum, sylvia.sparrok@sametinget.se

Samiskt språkcentrum

Samiskt språkcentrum är en del av Sametingets avdelning för Språk och Kultur. Samiskt språkcentrum finns till för alla som vill stärka samiskans position i samhället och är lokaliserat till Dearna/Tärnaby och Staare/Östersund.
Språkcentrum ska tillgodose alla samers – både ungas och äldres – behov av att återta sitt eget språk. Med samiska avses samtliga varieteter av språket inom den svenska delen av Sápmi. Språkcentrum ska:

• Aktivt främja och stimulera ökad användning av samiska i samhället
  • Bistå med sakkunskap
  • Utveckla metoder för att stärka enskildas förutsättningar att bruka och återta de samiska språken
  • Sprida kunskap om revitalisering
  • Insatser som riktar sig till barn och ungdomar ska prioriteras särskilt