Allt fler i Filipstad vill anlita Samhalls tjänster: Större efterfrågan på tjänster och arbete ute hos kunderna

Traditionellt har tillverkning och industri dominerat Samhalls verksamhet. Nu sker en tydlig tillväxt inom tjänstesektorn. Kunderna ser fördelarna med att lösa sitt behov av arbetskraft och service, samtidigt som de bidrar till ökad hållbarhet och mångfald.

- Vår huvuduppgift är att skapa bra och meningsfulla arbeten för personer med funktionsnedsättning. Vi anpassar hela tiden verksamheten och ser nu att efterfrågan växer inom tjänstesektorn. Därför förändrar vi verksamheten med vårt renrum i Filipstad, säger Lars Svartnäs, arbetsområdeschef på Samhall.

Redan idag arbetar omkring 85 av Samhalls medarbetare i Filipstadsområdet inom någon form av tjänsteverksamhet och med arbetsuppgifter ute hos Samhalls kunder. Målet om ett år är att även personalen från renrumsverksamheten, där ett 35-tal personer arbetar idag, ska göra detsamma.

-  Allt fler av våra medarbetare utför uppdrag på plats ute hos kunden. De förbereds på sina arbetsutgifter med en kompetent handledning och personlig utvecklingsplan. Den tryggheten ger både nöjda medarbetare och kunder, som inte behöver fundera över vilken anpassning som krävs för att personer med funktionsnedsättning ska kunna jobba på företaget, säger Lars Svartnäs.

Samhall tappade sin största kund till renrumsverksamheten i Filipstad för tre år sedan. Sedan dess har enheten lidit av underbeläggning samt att marknadsbearbetningen inom detta segment ej har gett behövlig affärsvolym.

Förändringen informerades till de fackliga parterna den 29 januari. Samtliga direkt berörda av Samhalls anställda i området har fått information om de föreslagna förändringarna.

Alla medarbetare med funktionsnedsättning som blivit särskilt hänvisade från Arbetsförmedlingen har 100 procent anställningstrygghet. Ingen av dem sägs upp på grund av arbetsbrist.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Lars Svartnäs, arbetsområdeschef, telefon 054-57 93 22
Anette Lindgren, regionchef, telefon 031-62 78 01
Stefan Hladisch, informationschef, telefon 08-553 411 30.

• filipstad

• Värmland

Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har runt 20 000 anställda på över 250 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.