Samhall först i Sverige med eldrivna transportbilar

För två år sedan beställde Samhall, som första företag i Sverige, tio stycken Renault Kangoo ZE (Zero Emmision). Övergången till eldrivna produktionsfordon är ett viktigt steg i Samhalls miljöarbete. Samhall var också det första företaget i Sverige att investera i den eldrivna Renault Kangoo ZE.

Elbilarna överlämnades till Samhall den 28 mars på Upplands Motor i Stockholm. På plats var fordonsansvariga, förare med flera. Elbilarna ska nu köras som servicefordon i verksamheten. Två elbilar vardera kommer att placeras ut på fem olika orter: Göteborg (Marieholm), Malmö, Uppsala, Växjö och Östersund (Frösön).

- Renault Kangoo Express passar jättebra i vår verksamhet. Jag var en av de första i landet som anmälde intresse för dessa fordon för ett par år sedan, efter att ha provkört elbilen i Köpenhamn.  Verkligen roligt att de äntligen är här. Jag hoppas och tror att vi kommer att köpa ännu fler vartefter vi förnyar vår vagnpark berättar Karl-Ivar Löthmyr, inköpschef på Samhall.

Renault Kangoo Express är årets van i Europa år 2012 och finns i tre varianter: Renault Kangoo Express ZE samt Maxi ZE med två eller fem sittplatser. Maxin är 37 cm längre än den vanliga Kangoo, vilket ger ett större lastutrymme eller plats för fler personer. Alla modellerna är registrerade som lätt lastbil, har en räckvidden på 170 km på en laddning och en toppfart på 130 km/h.

Läs mer om alla elfordon i elbilsupphandlingen här: http://www.elbilsupphandling.se/om-2/elbilsupphandlingens-utvalda-bilar/

För mer information om Samhalls satsning:
Karl-Ivar Löthmyr, inköpschef Samhall, karl-ivar.lothmyr@samhall.se, tel: 070-330 02 36
Stefan Hladisch, informationschef, stefan-hladisch@samhall.se, tel: 08-553 411 30

För mer information om Renaults elbilar kontakta:
Fredrik Wigelius, fredrik.wigelius@renault.com, 076-119 92 75
Michael Wirbing, michael.wirbing@renault.com, 070-223 66 93
Martin Staszak, martin.staszak@renault.com, 076-119 92 59

• elbilar
  • miljöfordon
  • miljöarbete

Bakgrund om Samhall
amhall AB är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har cirka 20 000 anställda på över 250 orter i Sverige och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.