Galaxy S5 Active - robust smartphone för utomhusaktiviteter

Galaxy S5 Active - robust smartphone för utomhusaktiviteter

Stockholm, 1 oktober 2014 – Samsung släpper Galaxy S5 Active, Samsungs toppmodell i en förpackning som klarar de mest påfrestande omständigheterna. Galaxy S5 Active är utformad för dig som arbetar i en påfrestande miljö eller älskar utomhusaktiviteter som bergsklättring och forsränning.

Extrem kyla och höga höjder
Utöver IP67-klassningen, som innebär att telefonen tål både vatten och damm, har Galaxy S5 Active klarat ett test som utsätter telefonen för 18 olika miljöförhållanden så som stora temperaturförändringar, höjdskillnader, damm och sand. Testet innebär bland annat att telefonen klarar av nordiska förhållanden som underkylt regn och is.

– På Samsung arbetar vi ständigt för att ta fram produkter som passar alla användare. Med Galaxy S5 Active når vi aktiva personer som vill ha en riktigt bra smartphone samtidigt som de inte vill behöva oroa sig för att den ska ta skada i arbetet eller på fritiden, säger Andreas Bergqvist, produktchef för mobiltelefoner på Samsung i Norden.

Den aktiva kompanjonen
Med Galaxy S5 Active får du en telefon som du inte behöver ta i med silkesvantar. Den klarar av alla väderförhållanden och med hjälp av träningsappen S Health och den inbyggda pulsmätaren är den perfekt för dig som håller dig i form ute i naturen. S Health låter dig sätta upp mål och håller koll på allt från vad du har ätit till hur långt du har cyklat. Med Galaxy S5 Active är det du själv som sätter gränserna och inte telefonen.

För att underlätta användningen har Galaxy S5 Active en dedikerad knapp för snabb åtkomst till din favoritfunktion, som enkelt nås även om du har handskar på dig.

Skärm och kamera i toppklass
Telefonens Super AMOLED-skärm håller samma höga klass som i Galaxy S5 och ger dig en grym bildupplevelse oavsett väder och vind. Kameran på 16 megapixlar låter dig justera färger och ljus i realtid och fångar med enkelhet färgerna av dina äventyr. Filmar du dina upplevelser kan du göra det i högsta tänkbara upplösning (UHD 4K 3840 x 2160).

Samsung Galaxy S5 Active kommer i färgerna dark green och titanium silver och finns tillgänglig i butik under november. Rekommenderat pris 6000 kronor.

Fakta: Samsung Galaxy S5 Active är utrustad med en 2.5 GHz Quad-Core Processor, 5,1” FullHD Super AMOLED (1920x1080)-skärm. Operativsystem Android 4.4, Bluetooth®: 4.0 (BLE,ANT+), USB 2.0, WiFi 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz, VHT80 MIMO, NFC, RAM-minne på 2 GB och 16 GB* internminne, micro SD-kortplats (upp till 128 GB). Batteri 2800 mAh, Sensorer: Accelerometer, Geo-magnetisk, Gyroskop, Pulsmätare, Barometer

*Användarminnet kan vara mindre än det totala minnesutrymmet på grund av systemfiler

Categories

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en global ledare inom hemelektronik och dess komponenter. Genom kontinuerlig innovation och nya upptäckter utvecklar vi smart-tv, smarta telefoner, pc, skrivare, kameror, vitvaror, medicinsk utrustning, halvledare och led-lösningar. Samsung har 286 000 medarbetare i 80 länder, och en årlig försäljning på 216,7 miljarder dollar, 2013. Vårt mål är att öppna upp nya möjligheter för människor överallt. För att upptäcka mer, besök www.samsung.se.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26
Louise Gustafsson

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667