Samsung Galaxy S uppgraderas till Android 2.2

Samsung Galaxy S uppgraderas till Android 2.2

Samsungs framgångsrika smarta mobiltelefon Galaxy S går nu att uppgradera med Android 2.2. Sverige blir först i världen med att få uppgraderingen.

Mer än 250 förbättringar har gjorts, bland annat stöd för Flash så man kan se tv-program direkt i mobilens webbläsare.

Som första land i världen kan nu svenska användare uppgradera sin Galaxy S med Android 2.2. Den nya mjukvaran är gratis och finns att ladda ned på Samsungs hemsida: http://www.samsung.com/se/mobile_services/upp.html.

I uppgraderingen ingår multimediemjukvaran Flash 10.1, så nu kan man med Galaxy S surfa till alla internets hemsidor utan att ha några problem att se innehållet. Ett exempel är tv- och mediebolagens Play-tjänster där man nu direkt i Galaxy S webbläsare kan titta på streamad tv.

– Det är nog många pendlare har väntat på att kunna titta på tv i sin mobil. Det finns några andra tv-lösningar för mobiltelefoner, men ingen kan konkurrera med Flash vad det gäller bildkvaliteten, säger Andreas Norberg, tekniskt ansvarig för mobiler på Samsung i Norden.

Uppgraderingen innehåller mer än 250 förbättringar. Exempelvis startar applikationerna snabbare. Man kan även spara ner applikationer på ett minneskort istället för att de ska ta plats i mobilens internminne. Andra förbättringar är att knapparna har blivit tydligare och att mediespelarna har fått nya utseenden.

– En efterlängtad förfining är en bättre ActiveSync för e-post, exempelvis kan man flytta sina mejl mellan olika mappar direkt i mobilen. Numera stöder dessutom Galaxy S de flesta säkerhetspolicys för e-post, något som många företag har efterfrågat, säger Andreas Norberg.

När man laddar ner Android 2.2 till Galaxy S får man även några ytterligare förbättringar. Ett exempel är en ny aktivitetshanterare där man enkelt ser vilka applikationer och funktioner som är igång och som drar mycket energi. Därtill har gps-funktionen blivit bättre och man får en svensk version av det snabba skrivprogrammet Swype.

Inledningsvis är det Galaxy S som inte är operatörslåsta som kommer att kunna uppgraderas. Uppgraderingen till operatörslåsta Galaxy S kommer löpande under den närmaste månaden. Nya Galaxy S som säljs i butik kommer att ha Android 2.2.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667