Samsung lanserar Samsung Business, en fokuserad satsning mot företagsmarknaden

Samsung presenterar vad Internet of Things kan betyda för företag och
lanserar en portfölj av företagslösningar för olika branscher

Stockholm, SVERIGE – 18 mars, 2015  Samsung ökar fokuset på företagslösningar med det nya erbjudandet Samsung Business. Den nya satsningen innebär att Samsung tar ett samlat grepp om företagsmarknaden genom att presentera ett innovativt ekosystem för det som kallas Internet of Things (IoT).

– När allt fler företag implementerar nya system och processer kopplade till Internet of Things skapas förutsättningar för ökad produktivitet och lönsamhet, samtidigt som det bidrar till ett ökat kundvärde. Inom ramen för Samsung Business erbjuder vi nu tjänster som gör att företag till fullo kan dra nytta av möjligheterna som den nya tekniken innebär, säger Annika Roupé, Vice President Enterprise Business Team Samsung Nordics.

Samsung Business – redo för IoT
Samsung Business är ett samlingsnamn på det ekosystem av innovativa produkter och tjänster som Samsung erbjuder företagsmarknaden. Inom ramen för Samsung Business så knyter Samsung ihop sina företagslösningar och kan erbjuda en heltäckande produktportfölj med erbjudanden för detaljhandel, utbildning, besöksnäring, sjukvård, bank och finans samt transport- och logistikbranschen. IoT är här för att stanna och genom Samsung Business förstärks företagets satsningar på säkerhet, kvalitet och pålitlighet ytterligare.

Engagerande shopping- och hotellupplevelser
Samsung Business innehåller innovativa lösningar för detaljhandel och besöksnäringen som skapar engagerande shopping-, restaurang och hotellupplevelser. Till exempel kan en klädbutiks provrum utrustade med SMART Signage Mirror Solution visa kunden plagget från alla vinklar. På ett hotell utrustat med Smart Hotel Solution kan gäster enkelt strömma material trådlöst direkt från mobilen till tv:n, samtidigt som rummets belysning anpassar sig automatiskt.

Interaktivt lärande och effektivare sjukvård
För utbildningssektorn erbjuder Samsung Business lösningar som berikar lärandet genom att integrera Samsungs mobiltelefoner, läsplattor och skärmar med digitala läromedel. Inom sjukvården erbjuder Samsung Business lösningar för både vårdgivare och patienter. Ett exempel är tjänsten Preventive Mobile Cardiac Rehab där vårdpersonal kan få realtidsinformation om patienter med kroniska hjärtproblem med hjälp av Samsungs mobila Galaxy-enheter och den trådlösa hjärtsensorn BodyGuardian.*

Skräddarsydda kundlösningar och förbättrad logistik
Samsung Business möjliggör kundanpassade system för bank- och finansvärlden genom att förenkla arbetet med dokumenthantering utan att för den sakens skull tumma på säkerheten. Med Samungs transportlösningar kan logistik förenklas med hjälp av realtidsinformation och analyser. Samsungs SMART Signage hjälper till exempel resenärerna på en flygplats att få tydlig realtidsinformation om avgångar och ankomster. Utformade för ökad läsbarhet passar dessa skärmar även bra för flygplatsens kommersiella verksamheter.

För mer information om Samsung Business, vänligen besök: www.samsung.com/business.

*Samsungs globala utbud bland företagslösningar varierar mellan marknader och länder.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, audio, smartphones, tablets, wearables, kameror, vitvaror, skrivare, medicinsk utrustning, nätverkssystem, halvledare samt LED-lösningar. Vi är också ledande inom Internet of Things, bland annat genom våra initiativ inom det smarta hemmet. Med 307 000 medarbetare i 84 länder har Samsung en årlig försäljning på 196 miljarder dollar. För att upptäcka mer besök www.samsung.se samt den officiella bloggen www.global.samsungtomorrow.com

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667