Q90R1

Samsung presenterar årets QLED TV uppställning på European Forum i Portugal

PORTO, Portugal – 13 februari – Samsung Electronics Co. presenterar idag årets fullständiga QLED uppställning på Alfandega Porto Kongress Centrum i Porto, Portugal. De nya modellerna beräknas att nå butikerna med start i slutet av mars.

I årets QLED uppställning finns fler än tjugo modeller som alla kommer att finnas tillgängliga i stora storlekar med både 8K och 4K upplösning. Modellen Q950R har en 8K-upplösning och kommer finnas i storlekar från 65” och ända upp till 98”. Modellerna Q90R, Q85R, Q80R, Q70R och Q60R har en UHD 4K upplösning och kommer finnas i storlekar från 43” till 82”.

Samsung fortsätter att ta fram modeller för ljusa och moderna hem och de stora modellerna är en del i Samsungs strategi att svara upp mot en ökad efterfrågan. Enligt en av det globalt ledande affärsmarknads analysföretaget IHS Markit såldes 2.1 miljoner TV apparater i storlekar från 75 tum och uppåt år 2018 och försäljningen beräknas öka med 43 procent till 3 miljoner i år och 5.8 miljoner år 2022*.

- Det senaste året har vi sett att fler kunder vågar lita på att Samsung QLED levererar en fantastisk tittarupplevelse samtidigt som vi inte tummar på designen eller kravet att klara av båda ljusa och mörka rum. I år svarar vi även upp mot de som vill bli helt uppslukade av en gigantisk TV, med vår mest innovativa teknik hittills” säger Tommy Nilsson, ansvarig för TV/AV på Samsung i Norden.

QLED ligger I framkant med superb svärta och betraktningsvinkel
Med Samsungs vidareutveckling av QLED tekniken har 2019 års modeller en ny teknik som kallas ’Ultra Viewing Angle’ som gör så att bakljuset lyser mer kontrollerat genom panelen. Med denna teknik blir bilden skarpare och svärtan djupare samtidigt som betraktningsvinkeln blir vidare. En annan vidareutveckling är att de flesta modellerna får en ny direkt bakbelysning, ”Direct Full Array” som gör det möjligt att precis kontrollera ljuset i enskilda delar av bilden, och som ger en mer sofistikerad kontroll över kontrasten och ger svärtan ett större djup samtidigt som färgerna förblir rena.

Med årets modeller kommer också Samsungs ’Quantum Processor’ som med AI-baserad teknik kan skala bildens upplösning, ljusstyrka, bildkvalitet och dessutom optimera ljudet oavsett om användaren väljer att se på innehåll genom streamingtjänster, digitalboxar, genom HDMI, USB eller skärmspegling.

Alla 2019 års QLED modeller kommer att ha stöd för High Dynamic Range HDR10+ som förstärker såväl ljusa som mörka scener genom att optimera kontrasten. 8K modellerna Q950R kommer även att ha stöd för 8K video i upp till 60fps, enligt HDMI 2.1.

En smidigare TV upplevelse med ökat stöd för röststyrning
De nya modellerna är utrustade med Bixby röststyrning på Engelska. För att kunna erbjuda mer underhållning, på flera sätt, öppnar Samsung upp för att använda iTunes Movies och stödjer Apple formatet AirPlay 2. Användarna kan enkelt komma åt det innehåll de föredrar att se direkt via sin Samsung smart TV. Samsung har även integrerat röstkontroll via Amazon Alexa och Google Assistant så att användaren kan stänga av eller sätta på, höja och sänka volymen med röstkontroll.Funktionen på olika marknader förutsätter dock motsvarande systems introduktion på de lokala marknaderna. Google Assistant har från start stöd i Danmark, Norge och Sverige, medan Amazon Alexa ännu inte är tillgängligt på den nordiska marknaden.

Ambient Mode kommer med fler valmöjligheter
Ambient Mode möjliggör för användarna att kunna anpassa sin TV att passa deras unika hem och stil. Användaren kan välja vilket innehåll och information som ska visar när TV:n är i Ambient Mode, vilket kan vara allt från tid, väder, foton eller konstverk. I årets modeller har utbudet av teman utökats för att kunna göra det ännu mer personligt. En automatisk ljussensor som är monterad på TV:ns underkant justerar även ljuset och optimerar energiförbrukningen.

The Frame och Serif kommer nu med QLED teknik
På Samsung European Forum presenterades även nya versioner av The Frame och Serif som nu har en QLED display.

The Frame har ett viloläge som förvandlar TV:n till ett konstverk. Istället för att skärmen blir svart som när du stänger av en vanlig TV förvandlas skärmen på The Frame till digital konst, som användaren själv väljer. Nu med mer än 1000 konstverk i ett flertal kategorier att välja mellan finns det något för alla smaker och stilmiljöer. Tillsammans med olika konstlayouter och färger samt anpassningsbara tillbehör som utbytbara ramar, är The Frame lätt att anpassa till personlig smak och livsstil.

Modellen Serif är designad av Ronan and Erwan Bouroullec där utformningen går bortom den allmänna synen på hur en TV ska se ut. Serif TV definieras istället av dess form, där profilen skapar siluetten av ett versalt I. Modellen kommer att finnas i 43”, 49” och 55” och ersätter de tidigare modellerna och storlekarna.

Både The Frame och Serif lanseras i Europa från och med april 2019.

För mer information de senaste TV modellerna från Samsung, besök www.samsung.com.

*Källa: IHS Markit, Technology Group, TV Sets Market Tracker, Q3 2018. Besök www.technology.ihs.com för mer detaljer.

Categories

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26