Samsung utökar global forskning och utveckling inom mobiler

- Samsung Electronics Co., Ltd., offentliggör I dag sin expansion med center för forskning och utveckling I Polen, Indien och Kina. Nuvarande center för forskning och utveckling i Kina och Indien kommer att utöka personal med bland annat fler ingenjörer. I Polen har organisationen för forskning och utveckling inom Samsung Electronics telekomdivision nyligen etablerat sig i Warszawa. Där kommer verksamheten påbörjas med projekt från och med i höst. De nya organisationerna för forskning och utveckling kommer att fokusera på mjukvaruutveckling relaterad till mobiltelefoner och anpassning av applikationer för respektive marknad. Geesung Choi, vd för Samsungs telekomdivision: – Samsung har varit inriktade på långsiktig utveckling på nya marknader som Centraleuropa, Indien och Kina. Med starka lokala organisationer inom forskning och utveckling förväntar jag mig att vi kontinuerligt stärker vår marknadsposition i de här regionerna. Samsungs telekomdivision som både utvecklar mobiltelefoner och infrastruktur på telekomområdet har nu fem center för forskning och utveckling utanför Korea; i Storbritannien, Kina, Israel, Indien och USA För frågor och mer information, kontakta gärna: Erik Johannesson, nordisk pr-chef, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Intresserad av pressinformation från Samsung? Eller att testa produkter? Kontakta Dennis Jönsson, Axicom, dennis.jonsson@axicom.se, 08 545 185 43, 070 480 40 94 Pressrum med bilder: www.samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 220 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances +4673 671 95 26

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances +46 722 376 667