Pressmeddelande -

Samtrans får förnyat förtroende i det nya avtalet för skol- och handikapptransporter inom Stockholms Stad

I den upphandling som Stockholms Stad nu avslutat där man delade upp upphandlingen i sex områden har Samtrans fått en tilldelning på tre och ett halvt område av sex och det motsvarar ca 70 % av den totala volymen resenärer.

Det innebär att Samtrans under perioden 1:a januari till den 5:e november kommer att ansvara för Avtalsområde 1: Innerstaden (Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, Östermalm), Avtalsområde 2: Nordväst (Bromma, Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta, Rinkeby, Kista) och Avtalsområde 3: Sydväst (Hägersten- Liljeholmen, Skärholmen, Älvsjö) samt drygt hälften av eleverna inom Avtalsområde 5: Skolskjuts fristående och interkommunala skolor.

”Vi lade anbud på tre av sex områden för att säkerställa en högkvalitativ leverans samtidigt som vi vill göra andra satsningar. Här är det extra kul, med tanke på tidigare kritik, att staden utöver vårt anbud bad oss att ta ytterligare ett halvt område” säger Anders Larsson VD för Samtrans.

Med två skolveckor kvar på befintligt avtal där Samtrans ansvarar för helheten ser vi fram mot 2017 där vi kommer att få avlastning av olika kollegor. Det innebär att andra kommer att köra Avtalsområde 4: Sydost (Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Skarpnäck), hälften av eleverna i de fristående och interkommunala skolorna och de enstaka/akuta resorna.

• Resor

• Stockholm

Samtrans ingår i TransportIT Group AB och är ett av Sveriges ledande företag inom området persontransporter för personer med speciella behov. Samtrans har cirka 750 fordon anslutna. Samtrans är verksamt inom bland annat kommunala transporter, skolskjuts, färdtjänst och Rullstolstaxi.

VD: Anders Larsson