Best wallpaper of the Year 2014 - Nordiska Museet

Sandberg har tilldelats Homes & Gardens prestigefyllda pris ”HOMES & GARDENS FABRIC AWARDS 2014” - ”Best Wallpaper Over £40 a roll” - för tapeten NORDISKA MUSEET ur kollektionen Arkiv.

Juryns motivering:
”The whole book is fantastic. The designs are really sophisticated and invented.

Boken Arkiv är en unik tapetkollektion där klassiskt hantverk möter modern teknik. Mönstren är handplockade från Sandbergs eget arkiv och från andra fantastiska arkiv runt om i Sverige. Mönsterskatter som aldrig tidigare producerats och som nu har fått liv.

Så här säger Sandbergs designer Sissa Sundling och Karolina Kroon, som står bakom Arkiv´s innehåll, om Nordiska Museet:
– Vi blev så förtjusta när vi fick se de poetiskt tecknade originalritningarna över museets huvudbyggnad.

Priset delades ut på eleganta Ham Yard Hotel i London, i anslutning till mässan
Decorex International 2014 där Sandberg medverkar.

Tack till Nordiska Museet. Ritningen tillhör dem.

• designer karolina kroon
  • designer sissa sundling
  • sandberg wallpaper
  • kollektion arkiv
  • nordiska museet
  • best wallpaper of the year 2014
  • homes & gardens fabric awards 2014

Sandberg Tyg & Tapet är ett västsvenskt familjeföretag med rötterna i traditionellt tapethantverk. Sandberg erbjuder koordinerade tyger och tapeter av högsta kvalitet med varm och personlig prägel för såväl offentlig miljö som privata hem – med hela världen som marknad. All design, utveckling och produktion sker i fabriken i Ulricehamn. Färgerna är vattenbaserade och inget PVC eller klorblekt papper får förekomma.