Ny fjärrvärmeledning på Sveavägen tas i drift

Vissa fjärrvärmekunder kan tillfälligt bli utan värme och varmvatten på torsdag 8 december när den nya fjärrvärmeledningen på Sveavägen tas i drift för att trygga framtida fjärrvärmeleveranser i Sandviken.

- Vi tryggar framtida fjärrvärmeleveranser genom att lägga ner en ny fjärrvärmeledning längs Sveavägen. Nu är det dags att ta ledningen i drift och då behöver vi genomföra ett kontrollerat avbrott som gör att vissa kunder i centrala Sandviken blir utan fjärrvärme, säger Jan-Erik Johansson som är distributionschef för fjärrvärme på Sandviken Energi.

Även kortvariga störningar kan förekomma i Västanbyn, Klangberget, Sandbacka, Kyrkåsen och delar av centrala Sandviken under inkopplingsarbetet som är beräknat att genomföras från klockan 08.00 till cirka 20.00 på torsdag. På sandvikenenergi.se finns en karta som beskriver vilka fastigheter som kan komma att beröras, och de boende i området har fått information i förhand.

- Den här typen av underhåll med planerade avstängningar i samband med förbättringsåtgärder är att föredra. Att låta ledningsnätet försämras och riskera att oplanerade driftstörningar kommer som en överraskning är inget alternativ. Nu får vi en chans att informera våra kunder i förväg, säger Jan-Erik.

Under hösten har Sandviken Energi genomfört bolagets största enskilda investeringsprojekt i fjärrvärmenätet sedan de stora utbyggnaderna på 90-talet. Projektet har varit att ersätta en ledning längs Sveavägen. Ledningen, som är drygt en kilometer lång, tryggar leveranserna med fjärrvärme och varmvatten för centrala Sandviken. Arbetet påbörjades i augusti och färdigställs nu vid årsskiftet.