Sandvikenhus planerar försäljning av lägenheter

Sandvikenhus avser att under 2019 sälja upp till 385 lägenheter. Lägenheterna är belägna i Sandvikens tätort.

Sandvikens kommun planerar i Bostadsförsörjningsprogrammet för en folkökning om 3600 personer fram till 2025 och Sandvikenhus har fått i uppdrag att årligen tillföra 40 hyresbostäder per år. Samtidigt är Sandvikenhus totala investerings- och renoveringsbehov de kommande 10 åren beräknat till 1,5 miljarder kronor.

-För att uppfylla ägarens krav behöver vi frigöra kapital för att bidra till finansieringen av nyproduktion och investeringar i befintligt bestånd. En ökad upplåning gör oss alldeles för sårbara i nuläget. Jag välkomnar flera aktörer till vår kommun vilket detta möjliggör, säger VD Stefan Lundqvist.

Fastigheterna ligger på adresserna; Kalvdansvägen 1–19, Killingvägen 1–27, Svarvargatan 7 och 9, Norra Götgatan 12, Hyttgatan 18, Barrsätragatan 19, Storgatan 33, Baldersgatan 4 och Brednäsgatan 19.

Sandvikenhus har en mycket låg vakansgrad och en bostadskö på över 20 000 personer (januari 2019) samt 200 nya tillkommande i kön varje månad, vilket sammantaget gör utbudet av hyresrätter mycket begränsat i Sandviken och också hindrar Sandvikens kommuns ambition att växa.

Försäljningsprocessen
Kommunfullmäktige fattade hösten 2018 beslut om att ge Sandvikenhus i uppdrag att sälja upp till 400 lägenheter. Sandvikenhus styrelse gav i december 2018 VD Stefan Lundqvist i uppdrag att ta fram ett beslutsunderlag som presenterades för Sandviken Stadshus AB den 20 mars 2019. Ett brev till alla berörda hyresgäster delas ut idag den 28 mars.

Den nya fastighetsägaren kan vara utsedd under sommaren/hösten 2019. De berörda hyresgästerna bjuds då in till ett informationsmöte med möjlighet att ställa frågor till Sandvikenhus och den nya fastighetsägaren.

Hyressättningen i Sverige vilar på samma principer oavsett om det är en privat aktör eller allmännyttan; hyresförhandlingslagen. Hyrorna kommer alltså inte att höjas utan förhandling med antingen Hyresgästföreningen Aros- Gävle eller Sandvikenboendet.

Försäljning kommer att ske till långsiktiga och seriösa aktörer som bidrar och samarbetar i stadsförnyelsearbetet och i det sociala engagemanget.

Sandvikenhus är mycket stora på marknaden med över 83 % av hyresrätterna i Sandviken (motsvarande siffra i hela landet är i snitt 59%). Sandvikenhus ser därför gärna fler ägare i Sandviken som förvaltar hyresfastigheter och såtillvida gör kommunen och bolaget mindre sårbart.

Sandvikenhus kommer även efter denna försäljning att vara den största aktören på marknaden.

Urvalet av bostäder baseras på såväl finansiella- som förvaltningskriterier.

• försäljning

Sandvikenhus är ett allmännyttigt bolag, som till 100% ägs av Sandvikens kommun. Vi hyr ut trygga hem till boende i Sandvikens kommun. Vi äger ca 4 500 bostäder och ansvarar även för in- och utvändig drift och skötsel av Sandvikens kommuns fastighetsbestånd. Vi har ca 150 anställda och omsätter ca 600 mkr. Företaget grundades 1962 som en stiftelse och ombildades 1994 till aktiebolag.