Sandvikenhus vann prestigefull utmärkelse

Igår vann Sandvikenhus Kundkristallen på fastighetsbranschens stora årliga gala Benchmark event. Det var i kategorin största lyft serviceindex 3000-8999 lägenheter som Sandvikenhus tog hem segern. Tävlingen baseras på hyresgästernas bedömningar av sina hyresvärdar.

Sandvikenhus började mäta NKI via företaget Aktivbo (som årligen frågar mer än 500 000 hyresgäster i Sverige) 2015 och har sedan dess satt höga mål. Vid 2016 års mätning var resultatet ett 2% bättre NKI och detta tog alltså Sandvikenhus till en seger.

- Detta betyder enormt mycket för oss. Det är ett hårt och idogt arbete från alla våra 130 medarbetare som ligger bakom så att få detta kvitto gör att vi får ett välbehövligt energitillskott. Jag är oerhört stolt och vill fira med hela företaget i veckan, säger VD Stefan Lundqvist.

Sandvikenhus ska bli ännu bättre
Målet är att bli 5% bättre till mätningen i höst, det återstår alltså 3%.

Arbetet med unika handlingsplaner fortsätter och fokusområdena är trygghet, framförallt i allmänna utrymmen, samt rent och snyggt. Resultaten redovisas ända ner på trapphusnivå och alla verksamheter på Sandvikenhus har tagit fram unika handlingsplaner, över 200 st. Handlingsplanerna finns att följa för alla medarbetare i en webbaserad portal.

Resultatet av enkäten sammanställs i två index; serviceindex (det som vi kallar Nöjd Kund Index, NKI) och produktindex samt områdena profil, attraktivitet och valuta för hyran. Tillsammans bildar dessa ett styrkort för kunddriven fastighetsförvaltning s.k. CustomerScoreCard.

• kundkristallen
  • nki

Sandvikenhus är ett allmännyttigt bolag, som till 100 % ägs av Sandvikens kommun. Vi hyr ut trygga hem till boende i Sandvikens kommun. Vi äger ca 4 300 bostäder och ansvarar även för drift, skötsel och reparationer av Sandvikens kommuns fastigheter. Vi har ca 120 anställda och omsätter ca 450 mkr. Företaget grundades 1962 som en stiftelse och ombildades 1994 till aktiebolag.