Sängjätten förvärvas av holländska Beter bed

Sängjättens nuvarande ägare har den 2 juni 2016 ingått ett avtal om att bli förvärvade av Beter Bed Holding. Idag består sänghandelskedjan av 16 egenägda och nio franchisebutiker, från Malmö i söder till Umeå i norr.

Beter Bed, ett nederländskt bolag noterat på Amsterdambörsen sedan 1996, bedriver verksamhet som europeisk återförsäljare av sängar och sängtillbehör. 2015 omsatte Beter Bed drygt 3,5 miljarder kronor varav cirka 70 procent av omsättningen hänför sig till marknader utanför Nederländerna. För Sängjätten innebär det stora fördelar att bli en del av Beter bed som tillför resurser som skapar större möjligheter att bli en ledande aktör i Sverige. I mars 2016 uppgick antalet butiker i koncernen till 1 151 stycken.

Affären är villkorad och förväntas att fullgöras under Q3.