Ny VD på sanofi-aventis

Ny VD på sanofi-aventis

Margarita Lopez Acosta har utsetts till ny VD för sanofi-aventis i Sverige. Hon kommer närmast från huvudkontoret i Paris där hon varit chef för Marketing & Business Effectiveness.

Första intrycket av Sverige är att det är ett välorganiserat och framåtblickande land men samtidigt ett i hög grad reglerat land.

- Tandvårds-och läkemedelsförmånsverkets revidering av produktklasser, avregleringen av apoteksmonopolet som nu är fördröjd till juli 2009 och som påverkar distributionssystemet är några utmaningar, för att nämna några, säger Margarita Lopez Acosta, vd sanofi-aventis.

Svensk sjukvård och läkemedelsbranschen står inför stora utmaningar de kommande åren och som kommer att påverka sanofi-aventis affärsverksamhet. Sanofi-aventis kommer att arbeta närmare svensk sjukvård genom att stödja med kompetensutveckling och vårdprogramarbete som bidrar till en förhöjd kunskap om livsstilsrelaterade sjukdomar.

- Sverige är ett avancerat land på många sätt. Att ha statliga apotek är ovant för mig och det innebär en del begränsningar, säger Margarita som är utbildad apotekare. Nu gäller det för mig att arbeta för att göra sanofi-aventis mer synlig i Sverige.

Margarita har lång erfarenhet från läkemedelsbranschen. Karriären inom branschen inleddes hos Abbott Industries i Spanien där hon under 23 år arbetade med allt från laboratoriearbete till försäljning för att senare bli rådgivare till ledningsgruppen. De senaste två åren har Margarita arbetat på sanofi-aventis huvudkontor som Director Marketing & Business Effectiveness. Margarita tillträdde tjänsten den 1 augusti.

För mer information:

Margarita Lopez Acosta, Verkställande Direktör, 070-301 21 40
Richard Jeppsson, Public Affairs and Communication Director, 070- 221 26 75

Om sanofi-aventis
Sanofi-aventis är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se