Varannan svensk vill minska sin midja

Om svensken själv får välja är det den tjocka magen som ska bort. 51 procent av svenskarna vill ha smalare midja. En majoritet anger omsorg om hälsan som skäl, inte utseende. Det visar en färsk undersökning från Temo. I undersökningen har allmänheten fått svara på vilken del av kroppen de helst vill minska omfånget på. Undersökningen är beställd av sanofi-aventis. – Midjemåttet är viktigt för hälsan eftersom det hänger ihop med risken för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Högt midjemått har en dokumenterad koppling till flera riskfaktorer för dessa sjukdomar, säger Peter Myrenfors, medicinsk rådgivare på sanofi-aventis. Kvinnor och män tycker att det är ungefär lika viktigt att minska sitt midjemått, visar undersökningen. Unga kvinnor är de som i första hand anger utseende som skäl att vilja minska sitt midjemått. Forskning visar att fett som sitter kring bak och lår är mindre farligt än fett kring buken. En ”päronformad” figur är därför sundare än en ”äppelformad”. Undersökningen från Temo visar dock att svenskarna har dålig kunskap om viken typ av fetma som ger ökad risk för sjukdom. 49 procent av de tillfrågade angav felaktigt att allmän övervikt innebär större risk för hjärt- och kärlsjukdom än högt midjemått. I verkligheten innebär högt midjemått större risk än allmän övervikt. – Midjemått kan tas med ett vanligt måttband runt magen. Det är det enklaste och snabbaste sättet att hålla uppsikt över sin risk för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Peter Myrenfors. Män bör inte ha ett midjemått över 102 cm, kvinnor inte över 88 cm. Är midjemåttet högre bör man tala med sin läkare. För ytterligare frågor och för tillgång till undersökningen i sin helhet, kontakta Katarina Carlsson, sanofi-aventis. Tel 070 260 30 94 Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY).