Dold potential - Så skapas innovation utanför kärnaffären

Är ditt företag framtidssäkrat när förändringar sker i samhället och vi står inför nya utmaningar? Dold potential är en bok för förnyare som vågar tänka utanför boxen

”Den som argumenterar emot förändring måste kunna påvisa att omvärlden inte förändras… Vilket ju historiskt inte visat sig vara fallet. Så förändring kommer förr eller senare. …Den som inser behovet av förnyelse i god tid har ett försprång, som ibland är ointagligt.” – Mattias Axelson

Dold potential finns i alla organisationer, det gäller bara att hitta den, och våga förverkliga den. När kärnverksamheten slukar alla resurser är utmaningen att faktiskt gå från idé till affär. Våga och lär dig ta steget utanför boxen och skapa nya innovationer.

I många organisationer finns det ett behov av att veta hur förutsättningar för affärsinnovationer skapas. Att förstå vad som är vanliga hinder och hur de kan hanteras. Den här boken är skriven för att ge insikter och konkreta tips för att lyckas:

• VARFÖR – om nödvändigheten att lyfta blicken utanför boxen som omger dagens företag.
  • VAD – om möjligheten att hitta dold potential för nya affärer.
  • HUR – om förverkligandet av nya affärer med rätt organisation.

”Boken vänder sig till personer som vill arbeta för förnyelse, i både offentliga och privata organisationer. Styrelser och högsta ledning har direkt ansvar för det som boken berättar om. Personer i den typen av roll har ofta en nyfikenhet och intresse för vad som krävs för att lyckas även imorgon, och det är ju vad boken ytterst handlar om.

Jag har skrivit boken för att fler ska våga och kunna skapa nya affärer som förnyar, utanför dagens kärna. Min förhoppning är att den ska vara till nytta oavsett vilken roll man har – det är en bok för förnyare." – Mattias Axelson

Författaren Mattias Axelson är doktor i företagsekonomi och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, House of Innovation. Han arbetar för att utveckla organisationers innovationsförmåga genom forskning, utbildning och rådgivning. Det genomgående temat för hans arbete är vägledning av företags och myndigheters förnyelseresor. Vid Handelshögskolans Executive Education utbildar han chefer och ledare. Mattias föreläser i många sammanhang om scenarioplanering, strategiutveckling och innovation. Han har tidigare givit ut boken Växla upp innovationskraften.

• managment
  • chef