Prisbelönta arkitekten Pia Cally Wendt om trender, tips och hållbar inredning

Det råder ingen tvekan om att den största inredningstrenden just nu, är att inreda hållbart och eco-friendly. Nya ord som ”woodism” och ”forest bathing” letar sig in i vår vokabulär, men vad är egentligen hållbar inredning?

– Bra fråga, för mig är det produkter som tål tidens tand och där man kan skönja den mänskliga handen. Att det finns en tydlig koppling till något genuint och ärligt, som i hantverk. Motsatsen till masstillverkat helt enkelt, konstaterar den prisbelönta inredningsarkitekten Pia-Cally Wendt på Kanozi Arkitekter.

Det gäller att fånga husets själ
Under sin tid på Stylt Trampoli ansvarade Pia-Cally för den fantastiska inredningen av Niehku Mountain Villa som senare tilldelades UNESCO:s pris för världens bästa hotelldesign. Under sina 25 år som inredningsarkitekt har hon utvecklat att se och fånga själen i varje enskilt projekt.
    – Det är typiskt för hur jag arbetar. I varje projekt handlar det om att förstå vad huset och verksamheten står för och vilka människor som ska röra sig i det. Sedan handlar det om att fånga allt i ett koncept och omvandla det till inredning, förklarar Pia-Cally.

"An old railway workshop built in 1902 has been reborn as the world’s northernmost [heliski] lodge — and perhaps the most stylish too.” Tom Robbins, Financial Times. Foto: Erik Nissen Johansen

Låt konceptet hitta produkterna
I Pia-Cally´s pågående arbete med Citygate, som blir Nordens högsta kontorshus och ett nytt landmärke i Göteborg, har Skanska haft många tankar kring hållbarhet, på olika sätt.
    – För mig är det extra spännande och unikt att Skanska med Citygate även vill bidra till social hållbarhet i Göteborg. Här ska lokala företag växa och samverka och när man känner hjärtat i projektet, så blir det ofta så att konceptet hittar produkterna och inte tvärtom, konstaterar Pia-Cally med ett skratt och förklarar vidare att på så sätt hittade hon lampskärmarna från Skryta. Ett lokalt varumärke från Göteborg som tillverkar lampskärmar av textilt spillmaterial 300 meter från Citygate i samarbete med Göteborgs Stadsmission.

Lampskärmar från Skryta återfinns i inredningen av Göteborgs nya landsmärke, Citygate. Med sina 36 våningar och 144 meter blir byggnaden Nordens högsta kontorshus.

Pia Cally´s bästa inredningstips
Därför är Pia-Cally´s allra bästa inredningstips, oavsett om det handlar om projekt eller heminredning, att först ägna tid åt reflektion.
    – Många hemmiljöer går i vitt, grått och svart. Det blir gärna ängsligt och blir så för att man inte tagit reda på hur man vill ha helhetsintrycket från början utan man bestämmer istället en sak i taget. Alldeles för få människor sätter sig ner och tänker på sina långsiktiga mål. Vad tycker jag om? Vem är jag? Vilka färger vill jag omge mig med? I mitt eget vardagsrum tog jag mig tid att reflektera först och trots att det har gått 13 år, tycker jag fortfarande att det är ett härligt rum att gå in i, avslöjar Pia-Cally.

Bestäm dig för hur helhetsintrycket ska bli redan från början. Älskar du växter och grönt? Då kanske Forest Bathing, någonting för dig!

Viktigare än någonsin med hållbar inredning
Hon tipsar även om börja med att inventera hur mycket av det gamla i rummen som går att återanvända, genom att klä eller måla om. Och när det kommer till nyinvesteringar gäller det att satsa på hållbar inredning som man vill leva med över tid, oavsett rum. Och här får hon medhåll;
    – Det är viktigare med hållbarhet och långsiktighet än någonsin, även i år och även i badrummen som vi arbetar med. På möbelmässan i Stockholm syntes många nya satsningar på hållbar inredning och det gläder oss som strävat åt det här hållet under flera år, konstaterar Sanovas VD Johan Tegen, som sedan 2010 handplockat varumärken inom badrumsbranschen med ett tydligt miljötänk.

Woodism när den är som bäst, återvunnet material möter ny teknik i Gessis inbyggnadsduschar.

Framtidens inredning är här
Att Pia-Cally och Johan har en gemensam framtidsvision om hur inredningsbranschen och det hållbara samhället ska utvecklas, råder det ingen tvekan om. Och det är ingen slump att Sanova levererade belysning till Niehku Mountain Villa och inbyggnadsduschar till den magiska wellnessavdelningen The Nest på Downtown Camper, som Pia-Cally ansvarade för.
    – Duscharna i The Nest har tillverkats i italienska Gessis högteknologiska fabrik, som genomsyras av ett tydligt miljöengagemang. Anläggningen får upp emot 70 procent av sin energi från egna solceller och återvinner sitt produktspill i så stor utsträckning som möjligt. Oavsett årstid är luften som lämnar fabriken alltid i samma temperatur som den utanför. Allt för att minimera miljöpåverkan, förklarar Johan Tegen och understryker vikten av en miljövänlig tillverkning för den som vill inreda hållbart.

Till den magiska wellnessavdelningen The Nest i Downtown Camper valde Pia Cally att rita in Gessis inbyggnadsduschar som tillverkas med ett tydligt miljöengagemang

TRE SNABBA FRÅGOR TILL PIA CALLY WENDT...

Mörka eller ljusa miljöer 2020?
    – Det ser ut att komma ljusare miljöer nu.

Gråskala eller färg?
    – Just nu ser vi mycket beige så jag säger FÄRG! Mycket mer färg,
den klara blå dyker upp överallt tillsammans med rosa, gult och bränt orange.

Avskalat eller ombonat?
    – Beror helt på byggnaden och hjärtat i projektet. Ibland är avskalat helt rätt,
i andra fall ombonat. Det finns inget generellt rätt eller fel.

• spamiljö
  • astro lighting

Sanova är stolt representant för några av Europas finaste badrumsmärken som Gessi, Duravit, Astro Lighting, Karol, Stella och Novellini. Vårt sortiment består av noga utvalda produkter som förenar tidlös kvalitet med modern elegans, tillverkade av människor med en genuin kunskap om materialen de jobbar med och en djup passion för formerna de inspireras av. Sanova vänder sig till kunder som söker en helhetslösning för badrummet, men som vill ha något utöver det vanliga och skapa sin helt personliga badrumsmiljö. Sanova har 9 anställda och huvudkontoret ligger i Lidköping.