Grilla mer grönt och inspireras av klassisk, amerikansk BBQ

Grilla mer grönt och inspireras av klassisk, amerikansk BBQ

Endast en femtedel av svenskarna lyckas konsumera de 500 gram frukt och grönt per dag som livsmedelsverket rekommenderar, trots att många vill äta mer vegetariskt. Det har vi på Santa Maria tagit till oss inför sommarsäsongen och lanserar nu grilloljan BBQ Grilloil Tomato & Herbs med förhoppning att fler ska lägga grönsaker på grillen.

–  Vi svenskar grillar inte bara kött längre, säger Jesper Mårtensson, Brand Manager Flavouring på Santa Maria. Det finns ju så mycket goda alternativ. Många vill grilla vegetariska alternativ och tillbehör men är osäkra på hur de ska få bra resultat. Med den här grilloljan som är speciellt framtagen till grönsaker, får de en vacker yta och fyllig smak. Det gör det lika enkelt som det blir gott och får oss att hoppas att fler ska våga prova mer grönt på grillen.

Ända sedan Santa Marias första grillprodukter kom 1989, har vi kontinuerligt utvecklat ett sortiment av smaksättning som passar sommarens lättsamma utomhusmatlagning. Idag erbjuder vi ett brett och spännande sortiment av BBQ-produkter för att passa alla smaker. Förutom BBQ Grilloil Tomato & Herbs har vi utvecklat en het marinad och en klassisk, amerikansk rub inför sommarens grillmåltider.

–  Santa Maria ska alltid erbjuda innovativ och spännande smaksättning till det mesta som läggs på grillen, fortsätter Jesper Mårtensson. Det ska finnas något för alla; den som gillar lite hetare mat, den som föredrar grönsaker och den som vill hålla sig till klassisk grillning. Med årets nyheter vill vi erbjuda en bra blandning av produkter så att alla hittar sin favorit.

Santa Marias grillnyheter 2013:

BBQ Grilloil Tomato & Herbs är en grillolja som passar extra bra till grönsaker och ger dem en vacker yta och fyllig smak. Tomato & Herbs penslas på både före och under grillningen och ger en läcker, förhöjd grillsmak. Grilloljan kan naturligtvis även användas till kött, fisk och fågel.

BBQ Marinade Hot Habanero är marinaden för den som vill ha en hetare smak på sin grillade mat. Hot Habanero är en intensiv men välbalanserad marinad som verkligen sticker ut med sin syrliga citrussmak och hetta från habanerochili. Den är perfekt till alla sorters kött, där marinadens främsta uppgift är att möra och ge smak. Lägg allt i plastpåse och låt stå i kylen i minst en timme innan du grillar.

BBQ Rub Classic American ett måste för den som tycker om amerikanska smaker. Denna kryddblandning är en rub – en torr marinad – som gnids in i köttet en kort stund före grillning. Metoden är perfekt om du vill ha mycket smak på kort tid.  Classic American ger dessutom en vacker färg på såväl kött som fisk och fågel. Smaken har en tydlig karaktär av chili, senapsfrö, svartpeppar och selleri. Används även med fördel som smaksättare i kryddsmör och kalla såser.

För mer information och varuprover kontakta:

Jesper Mårtensson, Brand Manager Flavouring, Santa Maria AB

jesper.martensson@santamaria.se, telefon 031-67 42 00.

Taggar

Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i centrum av Helsingfors. Idag erbjuder Paulig-koncernen kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter samt snacks-produkter. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig-koncernen har verksamhet i 13 länder och omsättningen var 907 miljoner euro år 2018. Koncernen har 2 130 anställda. www.pauliggroup.com