Peter Holm ny VD på Santa Maria

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 13:00 CEST

Den 1 september 2010 började Peter Holm som ny VD på Santa Maria. Santa Maria, som är en del av Paulig-koncernen, är ett av Europas största smaksättningsföretag känt för sina högklassiga kryddor och internationella matkoncept. Peter Holm blir med tillsättningen även medlem i Paulig-koncernens ledningsgrupp.

Sedan 1 september är civilingenjör Peter Holm ny VD på Santa Maria AB och direktör för Santa Marias affärsverksamhet. Peter Holm har mångårig erfarenhet av ledande befattningar inom livsmedelsbranschen bland annat som tidigare VD för Brämhults Juice och Löfbergs Lila. Tidigare har han även haft ledande befattningar på Göteborgs Kex, Estrella och Paramount/Universal Pictures.

- Santa Marias verksamhet har under de senaste åren snabbt expanderat i Västeuropa genom företagsköp. Paulig-koncernens omsättning är idag cirka 700 miljoner euro, av vilken Santa Marias omsättning står för cirka hälften. Peter Holms mångsidiga erfarenhet är en utmärkt grund för den framtida utvecklingen av affärsverksamheten, säger Jaana Tuominen, koncernchef för Paulig.

Santa Marias huvudkontor, kryddfabrik och tacofabrik ligger i Göteborg. En modern tortillafabrik blev färdig i Landskrona år 2008. Bolaget har också produktionsanläggningar i Estland, Belgien och Storbritannien. Santa Maria är den största leverantören av Tex Mex-produkter i Europa, och med sina kryddor marknadsledande i Norden och Baltikum. Vid sidan av kryddor och Tex Mex inkluderar produktkoncepten också BBQ, Thai och India. Santa Marias produkter säljs i mer än 30 länder.

Anita Laxén, Kommunikationsdirektör, Paulig-koncernen, +358 40 77 00 873.

Om Paulig-koncernen
Paulig grundades år 1876 då Gustav Paulig startade företaget i Helsingfors. Idag är företaget känt för sina högklassiga märkesvaror och fokuserar på kryddor, internationella matkoncept och kaffe. Koncernen har verksamhet i 12 länder i Nord- och Västeuropa, Baltikum, Ryssland och de närliggande områdena. Omsättningen är nästan 700 miljoner euro och koncernen har cirka 2000 medarbetare.

För affärsverksamheten med kryddor och internationella matkoncept svarar Paulig-koncernens affärsområde Santa Maria. Santa Maria som under de senaste åren kraftigt har utvidgat sin verksamhet i Europa är det ledande smaksättningsföretaget i Norden och Baltikum samt Europas ledande producent av Tex Mex-produkter. Företagets produkter säljs i mer än 30 länder. Som ett led i expansionen har Santa Maria köpt Discovery, ett ledande varumärke för mexikansk mat i Storbritannien. Nyligen skrevs också ett avtal med den belgiska livsmedelskedjan DelHaize, som har över 600 butiker.

För koncernens affärsverksamhet i kaffebranschen svarar Oy Gustav Paulig Ab. Bolaget är marknadsledande i Finland och i Baltikum, och den näst största leverantören av rostat kaffe i Ryssland. Bolagets kafferosteri och huvudkontor ligger i Helsingfors. Rosteriet producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe. Till företagsfamiljen hör även smaksättningsbolagen Oscar A/S i Danmark och Puljonki Oy i Finland samt industrikryddgruppen som betjänar livsmedelsindustrin på flera olika marknader.