Santa Maria ska revolutionera middagsbordet

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 13:00 CET

Tio. Så många rätter varierar de flesta svenskar mellan på middagsbordet på veckodagarna. En inte alltför imponerande siffra tycker man på Santa Maria, som under devisen ”No More Boring Meals” lovar att ta upp kampen för mer spännande innehåll på tallrikarna.

Idag står tio rätter för närmare 75% av alla vardagsmiddagar. Och fastän många vill pröva nytt, hamnar klassiker som spaghetti och köttfärssås, korv stroganoff och köttbullar med potatis, år efter år på topplistan.*

– Jag tror att väldigt många känner igen sig i bristen på fantasi och inspiration när det kommer till att laga vardagsmat. Det är så lätt att hamna i rutiner och ofta svårt att bryta sig ur dem. Men det ska vi på Santa Maria ändra på. Vi vet att mat har en fantastisk förmåga att skapa glädje, gemenskap och spännande upplevelser. Med ”No More Boring Meals” ska vi hjälpa Sverige att återupptäcka kärleken till maten, säger Magdalena Färemo, Brand & New Business Development Director på Santa Maria.

Den 21 januari är det officiella lanseringsdatumet för konceptet ”No More Boring Meals”. Då släpper Santa Maria en verklighetsbaserad film, där tittaren får följa en isolerad grupp forskare på Island. Med enkel utrustning och ett sparsmakat matförråd, blir middagarna ensidiga och tråkiga på expeditionen. En foodtruck från Santa Maria flygs därför in, för att ge teamet en kväll att minnas, med spännande Tex Mex-rätter, heta kryddor och höga skratt.

– Att äta mat ska vara en upplevelse, såväl smakmässigt som socialt. Filmen visar tydligt vår ambition - vi tar upp kampen för mer spännande måltider. Pepparkorn för pepparkorn. Enchilada för enchilada. Måltid för måltid. Det är med det målet i sikte som vi går till jobbet varje dag, säger Kristina Lukes, Global Marketing Director på Santa Maria.

”No More Boring Meals” innebär bland annat stora investeringar i Santa Marias produktsortiment under 2016. Kampen kommer också att märkas i Santa Marias sociala kanaler och på varumärkets hemsida, där fler filmer, tips och recept ska inspirera konsumenten att våga testa nytt. Island var dessutom bara det första stoppet på Santa Marias resa mot för mer inspirerande vardagsmat. Nu söker man nästa uppdrag.

*Källa: Food & Friends Matrapport 2014

Se filmen och läs mer om No More Boring Meals på Santa Marias hemsida:

Länk till filmen på Youtube:

Santa Maria är ett ledande varumärke inom smaksättning, känt för ett brett sortiment av kryddor, Tex Mex, BBQ och asiatiska matkoncept. Santa Maria grundades 1911 och har en lång och stolt historia, liksom en växande internationell publik. Idag säljs Santa Marias produkter i över 25 länder i hela Europa. Santa Maria är en del av divisionen World Foods & Flavouring i Paulig Group, en internationell livsmedelskoncern som grundades 1876. Paulig Group har nästan 2.000 anställda i 13 länder och omsätter 905 MEUR (2015).