​Trots bedrägerioro näthandlar vi julklappar med kort

Det lackar mot jul och julhandeln går återigen mot ännu ett nytt rekordår. Så även e-handeln. Enligt en undersökning från Santander Consumer Bank kommer mer än hälften handla sina klappar på nätet. Drygt tre av fyra handlar med kort, även om bara var femte anser att det är det säkraste betalmedlet.

Santander Consumer Bank har tillsammans med undersökningsföretaget YouGov tagit reda på hur svenskarna förhåller sig till säkerhet vid köp online. Undersökningen visar att 78 procent använder betal- eller kreditkort när de handlar, men bara 18 procent uppger att det är det tryggaste betalmedlet.

– Det är synd att det finns en så stor oro för att handla med kort. Det är det säkraste betalmedlet vi har. Framförallt när man verifierar sitt köp med Securecode. Dessutom har många kortutgivare försäkringar som täcker eventuella bedrägerier, säger Thomas Lindby, kortansvarig på Santander Consumer Bank.

Att handla på nätet är numera en självklarhet. 97 procent av respondenterna handlar på nätet. Mer än hälften kommer att handla julklapparna online. Men att handla på nätet medför också en oro för många konsumenter 68 procent är oroliga för bedrägerier och 43 procent har råkat ut för internetbedrägeri i någon form.Den bedrägerimetod som framförallt drabbar kort är skimming, vilket är en ovanlig bedrägeriform - endast 7 procent har råkat ut för detta jämfört med Nigeriabrev (25%), bluffakturor (12%) och fejkade webbsidor (13%).

Så här handlar du säkert i jul

• Handla från etablerade e-handlare. Är du osäker på en e-handelssajt? Googla och se om någon recenserat sajten.
  • Titta efter hänglåset. Det är viktigt att se till att när du fyller i dina kreditkortsuppgifter att informationen skickas krypterat. Handla därför bara på sajter där du ser ett hänglås i webbadressen.
  • Handla inte över publika wifi-nätverk. Dessa är ofta inte säkra och kan vara avlyssnade.

Polisens råd du handlar på nätet

Har du otur kan dina internetköp sluta med att du inte får dina varor och i värsta fall är alltihop fejk och du lämnar ut dina kortuppgifter till kriminella. Säkerställ därför att du verkligen är på den sajt du vill handla ifrån och kolla gärna upp bolaget.

– Du hittar ofta varningar om du gör en sökning på företaget. Omdömen brukar finnas på olika sociala medier, säger Mattias Falkbåge på polisens nationella bedrägericenter.

Så här handlar du säkert, enligt Polisen:

• Se upp med falska hemsidor, som efterliknar välkända företag
  • Är det extremt billigt är det säkert för bra för att vara sant
  • Ha inte alla dina pengar på ditt kortkonto.
  • Spärra ditt kort för internetköp och lås bara upp det när du ska handla. De flesta banker erbjuder denna möjlighet.

• Läs även Polisens guide till en tryggare julhandel: https://polisen.se/PageFiles/605032/julhandel_utan%20märken.pdf

Fakta från undersökningen

• De vanligaste betalmetoderna för online köp är betal- och kreditkort (78%) följt av faktura (68%) och direktbetalning via internetbank (66%): Endast 1 procent använder Bitcoin som betalmetod.
    • Vi är tryggast med att e-handla mot faktura anger 52 procent, följt av betalning via internetbank (38%). Endast 18 procent anger att de anser att betal- och kreditkort är det tryggaste betalmedlet.
    • 43 procent har någon gång råkat ut för internetbedrägeri. Det vanligaste är Nigeriabrev (25%), fejkade webbsidor (13%) och bluffakturor (12%). 7 procent har råkat ut för skimming.
    • 97 procent handlar på nätet. 59 procent kommer att handla julklappar på nätet, varav 37 procent kommer att handla hälften eller mer online.
    • När det kommer till oro för bedrägerier är 68 procent oroliga för att drabbas. Vi är mest oroliga över att handla digitalt med privatpersoner på sajter som Blocket, Tradera och Ebay (54%) följt av näthandel (41%).

Om undersökningen
    Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 2-3 december 2015 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

För mer information:
    Thomas Lindby, kortansvarig, Santander Consumer Bank: 070-245 41 15
    Maria Suneson, pressansvarig, Santander Consumer Bank: 070-292 34 90

Se ävenwww.santanderconsumer.se

I Sverige har Santander Consumer Bank 450 000 kunder och erbjuder sparkonton, privatlån, fordonsfinansiering,betal- och kreditkort och delbetalning i butik.

Santander Consumer Bank är en del av den globala bankkoncernen Banco Santander, en av världens största banker med 107 miljoner kunder i över 45 länder. Santander har under de senaste tio åren utsetts till världens bästa bank tre gånger. Santander i Sverige har 450 medarbetare med kontor i Stockholm.

www.santanderconsumer.se