Realtidshantering av data kan vässa svenska företag

Nyhet   •   Jun 24, 2013 15:00 CEST

Svenska företag och organisationer måste ha en tydlig strategi för realtidshantering av data. Det var det tydliga budskapet från Dan Lahl, Vice President Product Marketing Database på SAP, när han besökte Stockholm för att träffa kunder och partner på SAP Real-time Data Forum. Det viktiga är att kunna minska tiden för analys och beslutsfattande – och lägga sig på rätt nivå för varje enskilt företag.

SAP arbetar i dag med flera stora svenska företag som vill ha en strategi för sin datahantering. En av kunderna är Ericsson.

– Ericsson har tusentals SAP-produkter som operatörerna använder för att analysera sina nätverk, kontrollera hur utrustningen fungerar och optimera sina nät. De har varit en partner sedan slutet av 90-talet och vi är väldigt stolta över att arbeta med Ericsson, säger Dan Lahl.

I takt med att både informationsmängderna och antalet uppkopplade apparater ökar behöver företagen få bättre kontroll på vad som sker på marknaden och ute i verksamheten vid varje givet ögonblick. De gamla månadsrapporterna räcker inte längre till för att fatta kloka och snabba affärsbeslut.

SAP:s Real-time Data Platform består av en mängd olika lösningar inom t.ex. transaktionsdatabaser, realtidsdatabaser, datawarehouse, mobilhantering, integrationstjänster och strömmande data.

En plattform för realtidsdata ska vara anpassningsbar, utbyggbar och öppen. Den ska kunna leverera aktuell och fullständig information när som helst och till vilken enhet som helst – och till lägsta möjliga kostnad.

– Vår nyckelprodukt inom realtidshantering av data är SAP HANA där allt finns i en och samma miljö. Det är vi ensamma om på marknaden och vill man ha motsvarande funktioner från andra leverantörer måste man också köpa 3-5 hårdvaruboxar, säger Dan Lahl.

HANA används både för traditionell transaktionshantering och snabb realtidsanalys eftersom databaserna är minnesbaserade. Företagen kan samla in både strukturerad och ostrukturerad data och ge ledningen en panoramavy över vad som sker just nu för att kunna fatta rätt beslut.

Tillsammans med kunderna ser SAP till att minska tiden för att hantera och analysera all data – och samtidigt ta hänsyn till de verkliga behoven. Företag som handlar med värdepapper måste få fram rätt information på några nanosekunder, inom telekom ska den vara tillgänglig på bråkdelen av en sekund medan man inom detaljhandeln har längre tid på sig.

SAP Real-Time Data Forum har genomförts i alla nordiska länder och Dan Lahl har mångåriga kontakter i regionen.

– Mitt huvudbudskap till svenska företag är att verkligen ha en tydlig strategi för realtidshantering av data. I dag har man inte råd att låta bli och lämna till konkurrenterna att kunna fatta snabbare beslut, lansera nya produkter i rätt tid och i realtid få information om hur det går med försäljningen, säger han.

Kommentarer (0)