​Viktigt att vd är med och väljer affärssystem

Affärssystem och utvecklingen av företagets verksamhet handlar om digitalisering – och det berör allt från företagskultur och affärsmodell till medarbetarna. Som vd måste man därför vara på topp och förstå att digitaliseringen omfattar allt ifrån styrelserum, ledning, chefer, medarbetare och kunder.

– Valet av affärssystem är en alldeles för viktig fråga för att vd ska delegera den till någon annan, säger Liza Nyberg, vd på Landshypotek Bank.

Liza Nyberg var en av talarna på årets SAP Innovation Forum 2017 i Stockholm. Hon anser att det viktigaste när man väljer ett affärssystem är att det ska vara lätt att utveckla och förändra, att det snabbt går att komma ut med nya tjänster på marknaden och att det är enkelt för medarbetarna att arbeta i systemet. Den interna affärsprocessen måste också vara effektiv.

– Den största utmaningen för alla branscher just nu är att utvecklingen går så snabbt. Men när vi ser tillbaka på den tid vi lever i nu kommer vi förmodligen att tycka att det aldrig har gått så långsamt. Det vi gör nu är att hela tiden lyssna, utveckla, pröva och ompröva för att ge kunderna det de vill ha och leverera det på effektivast möjliga sätt, säger Liza Nyberg.

Se hela videointervjun med Liza Nyberg på SAP Innovation Forum 2017.

• Datorer, datateknik, programvaror

• beslutsstöd
  • landshypotek bank
  • affärssystem