Pressmeddelande -

NHL och SAP i tekniksamarbete som lyfter spelupplevelsen - nu får hockeyfansen mer att prata om

National Hockey League (NHL) och mjukvaruföretaget SAP presenterar ett långsiktigt samarbetsavtal som ger fansen tillgång till ny spel- och spelarstatistik. På portalen NHL.com kan man från och med i dag frossa i mängder av ny information som tidigare varit gömd i NHL:s arkiv eller inte funnits tillgänglig av tekniska skäl. Samtidigt får man möjlighet att själv göra både historiska och framåtblickande analyser mellan lag, enskilda spelare och matcher.

– För första gången någonsin kommer fansen att kunna jämföra spelare över flera generationer, från så långt bakåt i tiden som 1917, säger John Collins, verksamhetschef på NHL.

– Hockey är en otroligt snabb sport så det är lätt att missa andra aspekter än målen. Nu kommer vi att kunna dela fler insikter runt matcherna, och på så sätt ge våra fans en mycket personligare och interaktiv upplevelse. Det är stort, fortsätter han.

Tekniken som NHL.com drar nytta av är SAP:s verktyg för realtidsanalys i molnet – SAP HANA Enterprise Cloud – som på några få sekunder kan analysera och visualisera stora datamängder och informationssammanhang.

Samarbetet med SAP ger nu NHL möjlighet att förenkla hela verksamhetsstyrningen och fokusera på sporten och upplevelsen. Drivfaktorn bakom den ökande digitaliseringen inom sportbranschen är just att kunna ge fler anhängare en både fördjupad och mer personlig upplevelse och därmed dra mer publik.

SAP:s och NHL:s samarbete är det senaste i en lång rad sportengagemang från SAP:s sida som omfattar allt från basketboll (NBA), fotboll (NFL och Tyska Fotbollsförbundet), och tennis (WTA) till segling (Extreme Sailing).

Mer information på: http://www.news-sap.com/nhl-selects-sap-to-transform-hockey-from-the-back-office-to-the-ice/