​SAP Svenska flyttar till stan – och blir lite grönare

Efter tjugosex år vid Alviks Strand öppnar mjukvaruföretaget SAP i dag som planerat sitt nya Sverigekontor på Sveavägen 44.

Borta är kontorslandskapen och de enskilda chefsrummen. Nu har de 170 medarbetarna över 2 200 kvadratmeter till sitt förfogande i en helt nygestaltad och modern planlösning, där arbetsplatsen styrs av typen av aktiviteter. Det blir tysta rum, bibliotek, flexibla konferensrum, tågkupéer och sofflandskap. För företagets kunder och partner finns ett speciellt demoområde där man interaktivt kan ta del av SAP:s mjukvarulösningar.

Det nya kontoret öppnar nya möjligheter till både internt och externt samarbete för SAP:s medarbetare.

– Vi vill att det ska vara enkelt och roligt att arbeta hos oss och med oss, säger Anders Schyllert, SAP:s Sverigechef.

– I dag vill våra kunder och partner samarbeta runt idéer och projekt på ett helt annat sätt än tidigare. Det har blivit snabbare puckar och kortare ledtider, men det krävs också funktionsövergripande tankesätt och helhetsgrepp. Det är då de verkligt smarta lösningarna kommer till – kreativa lösningar som ger företagen just de fördelar de inte haft eller tänkt på förut. Därför vill vi ha lokaler som inspirerar och motiverar våra medarbetare att tänka och arbeta på ett nytt sätt för våra kunder, säger Anders Schyllert.

De flesta av SAP:s anställda i Stockholm arbetar inom mjukvaruförsäljning och molntjänster, service, support och marknadsföring. Utvecklingen av SAP:s företagslösningar sker på flera orter världen över, men när det gäller att designa och integrera rätt lösning för en specifik kund så görs det direkt av SAP och partnerföretag i Sverige.

SAP storsatsar nu på att kombinera fördelarna med modern teknik som hyrtjänster, realtidsanalys, mobila och branschspecifika företagssystem med genomgående lösningar som är anpassade för varje företag. Lösningar som i dag oftast kan tas i bruk redan inom några få veckor.

Ännu större fokus på hållbarhet
Valet av nytt kontor mitt i stan styrdes också av hållbarhetstanken som de sista åren fått ett ännu större fokus inom SAP-koncernen. Tidigare i år bestämde man till exempel att alla SAP:s datacentra i världen ska försörjas enbart med miljövänligt producerad energi år 2016. SAP är också ett av få stora företag som årligen lämnar hållbarhetsrapporter.

För SAP i Stockholm betyder det t.ex. att elbilar, hyrcyklar och SL-kort ska ersätta tjänstebilar för kundbesök. Samtidigt är den nyrenoverade fastigheten på Sveavägen 44 mycket energieffektiv och leder till att SAP Svenska ytterligare kan minska sitt koldioxidavtryck på miljön.

• samarbete
  • hållbarhet
  • kontorsflytt

SAP är världens ledande leverantör av affärssystem och stöder företag i alla storlekar världen över att förbättra sina verksamheter. Från förvaltning till styrelserum, från lager till försäljningsdisk, från datorer till mobila enheter - SAP gör att människor och organisationer kan arbeta effektivare tillsammans och öka insikten i sin affärsverksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga. I dag använder över 263 000 kunder SAP:s lösningar och tjänster för att sköta sina affärer lönsamt, för att kontinuerligt anpassa sina verksamheter till förändrade krav och för att växa ekonomiskt och ekologiskt hållbart. SAP är noterat på börsen i Frankfurt och på NYSE. Mer information finns på www.sap.com och www.sap.com/sweden.

Presskontakt Director Integrated Communications, SAP Norden PR och kommunikation + 46 (0)8 58772798

Mikael Westmark

Presskontakt Presskontakt, Westmark Information +46 707 339810