​Entreprenörkvinnan som har besöksnäringen i sitt DNA

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2019 08:48 CET

Tina Wedholm, VD Sasongspersonal.se. Foto: Elvisphoto

Att Tina Wedholm skulle bli en framgångsrik grundare till en startup är ingen högoddsare. Hennes entreprenörsådra visade sig tidigt, då skallen ständigt kokade och idéerna avlöste varandra. Från sugproppsklättring på Heron City, över viljan att på egen hand sy en luftballong förverkligar hon nu, genom digitala rekryteringar över hela Norden, sin vision om att lösa kompetensbristen inom besöksbranschen.

Redan som 20-åring hängde Tina över reparatören till kopiatorn på Grand Hotel Saltsjöbaden och följde gärna med ner under bilen vid besiktningen. Kanske är det från den här tiden som fallenheten för att se flöden, mönster och lösningar kommer. Besöksbranschen älskade och kunde Tina redan, men det skulle ta flera år och många krokiga vägar innan Sasongspersonal.se landade som affärsidé.

Under tonåren funderade den blivande entreprenören Tina på hur man kunde maximera återanvändningen av frukt (vilket juiceföretaget Rescued idag gör framgångsrikt). Med samma nyfikenhet och upptäckarlusta som professor Balthazar och Uppfinnarjocke klurade hon på allt som kom i hennes väg.
– Jag har fortfarande kvar pärmen med affärsplaner för elektricitetsmätare till hemmet, washitape som mätverktyg, logistiklösningar för att hitta sina vänner i ett folkhav och flytande grillrestauranger, skrattar Tina.

Medan någon idé stoppades av kinesiska leverantörers syn på hur lång en meter var, hamnade andra mitt i  lågkonjunktur och de flesta idéer i pärmen. Istället blev det en hotel managementutbildning i Schweiz, många år inom branschen och ett eget företag med karriärcoachning i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Tina fortsätter något mer allvarlig
– Det har varit tufft att resa sig ur den kraschen som Arbetsförmedlingen orsakade alla oss leverantörer med jobbcoachavtal, när de drog undan mattan. Jag lever dock efter devisen "If you going through hell, keep going".

Det krävs driv och en stark självkänsla för att med en outtröttlig förmåga ständigt resa sig. Tina Wedholm vet hur mycket ett rätt sammansatt team med engagemang och koncepttajming som behövs för att få en affärsidé  att flyga.

–Den här gången känns det som att vi har trumf på hand. Rekryteringsbranschen är under förändring och vi har byggt ett företag som från början anammat digitala verktyg mer än brukligt i branschen och kostnadseffektivitet. Sen rekryterar vi inom en tillväxtbransch. Det har aldrig någonsin behövts så mycket kompetens till besöksbranschen. Klädbutikerna stänger och istället öppnar restauranger och caféer.

Tina såg rekryteringsbehovet, tog stafettpinnen och bestämde sig samtidigt för att med videointervjuer flytta kandidater över hela Norden.
– Med vår sätt att jobba ger vi människor med olika bakgrund och intressen, chansen till drömjobbet. Vi lägger Tetris med uppdrag och kandidater för att maxa allas utdelning, berättar Tina vidare. Allt går enormt snabbt.

Tina har byggt ett eget ”Dreamteam” runt sig och pekar på vikten av att alltid sträva efter hållbara anställningar.
– Som ledare måste du vara extremt perceptiv för hur personalen mår. Vi har många digitala kanaler att hantera och som tröttar ut. Det gäller att se, lyssna, finjustera och skapa tydlighet. Vi "pyser" genom att skratta mycket och är både transparenta och personliga. Min ambition är att ha samma förhållningssätt till personalen även när vi skalar upp, säger Tina.

Tina avslutar:
– Jag älskar att bygga företag, jag älskar besöksbranschen, svårare än så är det inte. Marknadspotentialen är god och vi är redo att ta nästa steg - Europa.

Sasongpersonal.se rekryterar över hela Norden inom Besöksbranschen. Företaget intervjuar alla kandidater digitalt och matchar kandidater till anläggningar från norr till söder. I denna tillväxtbransch verkar uppdragsgivarna inom restaurang, hotell, event, skidanläggning, spa-och golfresort, rederi, turism.

För mer information se www.sasongspersonal.se

Kommentarer (0)

Kommentera