Internationell produktutveckling i samarbete med Bolivia och Kenya

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2015 22:27 CET

Vill du använda dina slöjd- och hantverkskunskaper till att utveckla produktionssamarbete med partnerorganisationer i Syd? Har du formgivit en produkt som du vill tillverka? Under 4 träffar på Sätergläntans får du möta producenter och importörer som alla delar med sig av sina erfarenheter: Glimpt (glimpt.se), Knätofs (knatofs.com), årets möbeldesigner 2015 David Ericsson (davidericsson.se) , The House of Fair Trade , med flera.

Under en resa om 3 veckor till Bolivia eller Kenya arbetar du med praktiska moment i samarbete med ASARBOLSEM (srdemayo.weebly.com/about.html) (Bolivia) eller Zingira Community Crafts (zingira.org) (Kenya).

Individuell slöjdare?

För privatpersoner har vi nu fått möjlighet att erbjuda en lägre studieavgift om 3 500 kr. Mer information och ansökan på vår hemsida: http://www.saterglantan.com/butik/utbildning/internationell-produktutveckling/

Sista ansökningsdag är 15 januari 2016, första träffen går av stapeln 17-19 februari. #sätergläntan #produktutveckling #bolivia #kenya

Sätergläntan är utbildningssäte och mötesplats för slöjd och hantverk. Vi arbetar för att slöjden ska ha en självklar plats i alla människors vardag.

Vi erbjuder studiemedelsberättigade heltidsutbildningar på tre år i slöjd och hantverk – form och kultur med inriktning på smide, sömnad, trä, väv och särskilda slöjdtekniker. Sätergläntans utbildningar står under statlig tillsyn av Myndigheten för Yrkeshögskolan.

Sätergläntans utbildningar för yrkesverksamma såväl som fritidsslöjdare i hantverks- och slöjdtekniker. De bedrivs som 1-veckorskurser på plats eller som distansutbildningar om 5 eller 10 veckor under respektive 6 eller 12 månader med träffar på plats. Vi samarbetar även för att erbjuda utbildningar som kan komplettera och förmedla specifika slöjd- och hantverkskunskaper till organisationer, företag och andra utbildningssäten.

Sätergläntan är en drivande kraft i arbetet med att bevara men samtidigt utveckla kunskaper och handaskicklighet inom slöjd och hantverk. Våra utbildningar kombinerar en gedigen kunskap om materialen, teknikerna och verktygen som historiskt använts inom slöjd och hantverk medan vi samtidigt har en djärv lekfullhet i hur de tillämpas idag. Samarbete mellan de olika inriktningarna, entreprenörskap och produktutveckling utgör också viktiga inslag i våra utbildningar.

Till Sätergläntan är skickliga och erfarna slöjdare, hantverkare, formgivare, konstnärer och andra kulturarbetare knutna som pedagoger, föreläsare och inspiratörer.

Sätergläntans butik erbjuder litteratur, material, verktyg och redskap för dig som vill slöjda. Vi har även noga utvalda föremål från Sveriges främsta slöjdare.

Sätergläntan är beläget i Insjön, Dalarna.