Sätergläntans rektor Renée Rudebrant nominerad till samhällsbyggnadsstipendium

Pressmeddelande   •   Dec 26, 2015 21:23 CET

Renée Rudebrant, rektor och verksamhetschef vid Sätergläntan Institutet för slöjd och hantverk, är en av de nominerade till DalaFrakts samhällsbyggnadsstipendium i år.

I vinter delar DalaFrakt ut sitt samhällsbyggnadsstipendium om 50 000 kr för tredje året.

– Detta här är ett initiativ som fått mycket lovord från olika håll i Dalarna. Vi har uppmärksammats som ett företag som värnar om samhällsutvecklingen i länet. Det inspirerar oss till att ge ut stipendiet igen, säger Mats Aspemo, VD för DalaFrakt.

Juryns motivering lyder: ”Renée Rudebrant har visat prov på ett imponerande engagemang och idérikedom när det gäller att utveckla Sätergläntan i Leksand till ett attraktivt lärosäte för slöjd och hantverk. En historisk verksamhet för framtiden.”

– Vilken överraskning! Det här är spännande, sa Renée Rudebrant när hon förstod att hon uppmärksammats genom sitt engagemang för Sätergläntan. Renée Rudebrant har varit rektor vid Sätergläntan sedan år 2012.

Läs mer på DalaFrakts hemsida: http://www.dalafrakt.se/tva-nya-kandidater-till-samhallsbyggnadsstipendiet/

Sätergläntan är utbildningssäte och mötesplats för slöjd och hantverk. Vi arbetar för att slöjden ska ha en självklar plats i alla människors vardag.

Vi erbjuder studiemedelsberättigade heltidsutbildningar på tre år i slöjd och hantverk – form och kultur med inriktning på smide, sömnad, trä, väv och särskilda slöjdtekniker. Sätergläntans utbildningar står under statlig tillsyn av Myndigheten för Yrkeshögskolan.

Sätergläntans utbildningar för yrkesverksamma såväl som fritidsslöjdare i hantverks- och slöjdtekniker. De bedrivs som 1-veckorskurser på plats eller som distansutbildningar om 5 eller 10 veckor under respektive 6 eller 12 månader med träffar på plats. Vi samarbetar även för att erbjuda utbildningar som kan komplettera och förmedla specifika slöjd- och hantverkskunskaper till organisationer, företag och andra utbildningssäten.

Sätergläntan är en drivande kraft i arbetet med att bevara men samtidigt utveckla kunskaper och handaskicklighet inom slöjd och hantverk. Våra utbildningar kombinerar en gedigen kunskap om materialen, teknikerna och verktygen som historiskt använts inom slöjd och hantverk medan vi samtidigt har en djärv lekfullhet i hur de tillämpas idag. Samarbete mellan de olika inriktningarna, entreprenörskap och produktutveckling utgör också viktiga inslag i våra utbildningar.

Till Sätergläntan är skickliga och erfarna slöjdare, hantverkare, formgivare, konstnärer och andra kulturarbetare knutna som pedagoger, föreläsare och inspiratörer.

Sätergläntans butik erbjuder litteratur, material, verktyg och redskap för dig som vill slöjda. Vi har även noga utvalda föremål från Sveriges främsta slöjdare.

Sätergläntan är beläget i Insjön, Dalarna.