Tillsammans är vi starka

Pressmeddelande   •  Jun 07, 2017 10:08 CEST

Crona Craft Logotyp

7 juni 2017, Leksand

Idag lanseras Crona Craft, en ny webbshop där slöjd- och hantverksbutikerna Leksands Hemslöjd AB och Sätergläntans butik tillsammans kommer att sälja ett brett urval ur sina sortiment. I webbshopen kommer kunden att kunna köpa verktyg och material för att själv skapa men även finna litteratur, dräkter, mönster och utvalda föremål av Sveriges främsta slöjdare och hantverkare, många av dem med anknytning till Sätergläntan Institutet för slöjd och hantverk.

"Vår affärsidé grundar sig på Gustaf Ankarcronas när han grundade Leksands Hemslöjd 1904," berättar Linn Sund, som driver Leksands Hemslöjd AB och Crona Craft. "Hans ord löd "För nya behov dem framsteg föda, ej gammal form och skönhet döda!" Vi vill genom samarbete med utövare av slöjd och hantverk samt de som lär ut äldre hantverkstekniker arbeta för hemslöjdens bevarande och utveckling. För oss innebär det att arbeta med nya synsätt på äldre traditioner."

"Ett ökande intresse för alla aspekter av handgjort, från vårt huvudområde - lärande - till att få tag i material och verktyg eller köpa färdiga föremål gör det här samarbetet extra spännande," säger Renée Rudebrant. "Vi ser att samarbetet med Leksands Hemslöjd ger Sätergläntans butik möjlighet att utvecklas och vara det viktiga komplement till våra utbildningar och kurser inom slöjd och hantverk som efterfrågas av både besökare, studenter och lärare."

Linn Sund
Leksands Hemslöjd AB och Sätergläntan Butiken för slöjd och hantverk
Mob. 070-458 22 77
info@leksandshemslojd.se

Gunilla Tegen, Kommunikatör
Sätergläntan Institutet för slöjd och hantverk
Mob. 0247-362 337
gunilla.tegen@saterglantan.se

Bilder
Ladda hem logotyper för Crona Craft, Leksands Hemslöjd och Sätergläntans Butik här.

Om Crona Craft samt butikerna Leksands Hemslöjd AB och Sätergläntans butik
Crona Craft är en internationell webbshop som erbjuder material, verktyg, litteratur, dräktmaterial, slöjd och hantverk. Nätbutiken är ett samarbete mellan Sätergläntans butik och Leksands Hemslöjd där båda butikers sortiment finns representerat.

Sätergläntans butik har fokus på material, verktyg och slöjd med hög kvalité. På Leksands Hemslöjd finner du stort sortiment av dräktmaterial och nyproducerade Leksandsdräkter. Här finner du även begagnade dräkter från främst Leksand men även Åhl, Gagnef och Floda. Det övriga utbudet består av bl a garn, lokal slöjd men även andra produkter med hög kvalité.
www.cronacraft.com

Om Sätergläntan
Nordens centrum för lärande inom slöjd och hantverk sedan 1923. Vi erbjuder kunskap som formar framtiden. Utgångspunkten i våra utbildningar och kurser är alltid naturens material i kombination med handaskicklighet inom slöjd och hantverk. På Sätergläntan får du unik kunskap om hela processen: från råmaterial till färdiga alster.

Läsårsutbildningarnas inriktningar är smide, sömnad, trä och väv. Distansutbildningar och veckokurser erbjuder både historiska och innovativa hantverkstekniker. Läsårsutbildningarna är studiemedelsberättigade och samtliga utbildningar står under statlig tillsyn av Myndigheten för Yrkeshögskolan. Sätergläntans huvudägare är Hemslöjden (Sveriges hemslöjdsföreningars riksförbund, SHR) och Leksands kommun.
www.saterglantan.se