SATS: Så skapar du ett aktivt och hållbart liv

SATS: Så skapar du ett aktivt och hållbart liv

SATS vill bidra till att fler människor får ett mer hälsosamt och lyckligare liv. Som ett steg i det arbetet tar SATS nu en tydlig ställning i samhällsdebatten genom att uppmuntra fler till att öka sin vardagsmotion och därmed bidra till en bättre folkhälsa.

Många vet att träning och välmående går hand i hand, men ändå rör människor på sig allt mindre. Faktum är att över 60 % av vår vakna tid spenderar vi sittandes eller vilandes. Samtidigt är det bevisat att hälsofördelarna med regelbunden fysisk aktivitet är många, och att träning minskar risken för att utveckla hjärtsjukdomar, stroke, demens, depression, typ 2-diabetes och olika typer av cancer. Dessutom bidrar träning till förbättrad sömn, viktkontroll, balans, fysisk funktion och ett bättre välmående.

Genom filmen ”Made to move” vill SATS ta en tydlig roll i samhällsdebatten och skapa en bredare insikt kring värdet av ett mer aktivt liv. SATS lanserar även ett antal faktaartiklar om exempelvis styrketräning, hur man får tid till träning och hur träning kan göra att vi lever längre, för att öka kunskapen om hälsa och träning. Budskapet är att genom enkla och aktiva val kan alla prioritera sin hälsa i en stressig vardag.

- Det finns riktlinjer som säger att alla vuxna bör vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 150 minuter i veckan. Det står vi på SATS bakom, men vi vill uppmärksamma att detta inte behöver vara långa träningspass, utan hellre att man försöker få in kortare aktiviteter än ingenting alls. Om man lär sig att se träningsmöjligheterna i vardagen så dröjer det inte länge innan man har skapat en hälsosam rutin som man plötsligt inte kan vara utan, säger Marianne Orderud, Director of Marketing & Communication, SATS.

För att bidra till bättre folkhälsa fortsätter SATS att göra det enkelt för fler människor att komma igång med träning i vardagen. Oavsett var man befinner sig ska det vara lätt var fysiskt aktiv, genom SATS olika träningsinitiativ.

Yogautmaning i 20 dagar
En av höstens nyheter är att SATS lanserar en 20-dagars yogautmaning på Youtube. Med Youtube-satsningen får alla möjlighet att testa på 5-10 minuter långa yogapass varje dag i 20 dagar. Passen har olika teman varje dag, så oavsett om du vill få bättre rörlighet, jobba bort stel a axlar, få bättre fokus i vardagen eller bli starkare så hittar du något för dig. Yogautmaningen är anpassad för att passa såväl vana yogautövare som nybörjare, så ta möjligheten att utmana dina kollegor, dina barn eller en vän för att tillsammans utforska yoga.

Tillgång till Online Training
Varje söndag under november öppnar SATS upp sina mest populära yoga-klasserna från sitt Online Training-utbud (länk). Det gör det möjligt för fler människor att hålla igång sin träning oavsett var man befinner sig.

För mer information kontakta:

Malin Selander
Nordic Head of Communication & PR
malin.selander@sats.se

SATS Group ägs av Altor (51%) och TryghedsGruppen (49%). SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance och Metropolis. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.