Pressmeddelande -

Arbetslösa ungdomar målar vinnande konstverk - spårvagn hamnar på stor husfasad på Andra Långgatan

I augusti utsågs vinnarna i konsttävlingen Gothenburg Art 21 och som pris får de sitt konstverk uppmålat i storformat i Göteborg. Först ut är göteborgaren Linda Ljungblad som just nu får sitt konstverk uppmålat i storleken 7m x 9m av arbetslösa ungdomar.

Sätt färg på Göteborg bjuder in till pressträff där arbetslösa ungdomar just nu målar konst för stadens ytor. Det vinnande konstverket ”Gothenburg United” har blivit tilldelad en yta på Andra Långgatan med måtten 9m x 7m. För att få till samma flytande effekt som originalet målas konstverket upp på en vepa.

Idéen att låta arbetslösa ungdomar måla upp konstverket grundar sig i att de ska få upp intresset för måleriyrket, då måleribranschen är i stort behov av arbetskraft. Deltagarna Sara Bou-Hussein och Nikita Kihlander är några av dem som har blivit utvalda att ta sig an den akvarell-målade spårvagnen och de är peppade inför uppgiften.

- Det är en stor utmaning men en väldigt rolig uppgift. Jag känner att jag lär mig väldigt mycket, säger Nikita som nu har provat på måleriyrket i två månader.

PRESSINBJUDAN

Vad: Arbetslösa ungdomar målar konstverket ”Gothenburg United”
Var: Pilegårdsgatan 2 (Eriksberg)
När: Onsdag 22 november klockan 10.00
Närvarande: Ungdomar som deltar i projektet, konstnären Linda Ljungblad, konstnärshandledaren Gilson Serafin och Amelie Tingström som projektleder arbetet.

För mer information:
Maria Jönsson, Informationsansvarig för Sätt färg på Göteborg