Vinnande konstverk målad av arbetslösa ungdomar hängs upp på Andra Långgatan

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2018 08:33 CEST

I augusti 2017 utsågs 12 vinnare i den internationella konsttävlingen Gothenburg Art 21. Vinsten var att få sitt konstverk uppmålat i världens längsta konststråk ”21 km konst” som kommer stå klart år 2021, lagom till Göteborgs 400-årsjubileum. Nu börjar konststråket ta form, först ut bland vinnarna är Linda Ljungblads konstverk "Gothenburg United".

Sätt färg på Göteborg bjuder in till pressträff där ett av de första konstverken i den 21 km långa konststräckan kommer att hängas upp. Först ut är målningen ”Gothenburg United” som är skapad av Linda Ljungblad, en av de tre vinnarna som är verksamma i Göteborg. Målningen målades upp på en stor vepa av arbetslösa ungdomar i oktober förra året med måtten 9m x 7m och kommer nu pryda Andra Långgatan.

Ungdomarna som har målat upp konstverket är deltagare i färg och sysselsättningsprojektet Sätt färg på Göteborg. Genom att delta i projektet får ungdomarna praktisk kunskap och erfarenhet om måleriyrket, som är en bransch i stort behov av arbetskraft Sätt färg på Göteborgs mål är att genom att öka sysselsättningen bland arbetslösa ungdomar leder till ökad integration och minskat utanförskap

Sätt färg på Göteborg är ett färg- och sysselsättningsprojekt där flera aktörer arbetar tillsammans för att ge arbetslösa ungdomar riktiga jobb och för att föra samman staden. Sätt färg på Göteborg drivs bland annat av Måleriföretagen i Väst, Framtidenkoncernen, färg- och kemiföretaget AkzoNobel, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknad och Vuxenutbildning i Göteborgs stad och är delfinansierat av Svenska ESF-rådet och Allmänna Arvsfonden.

Kommentarer (0)