Årets smak på glöggen är Delicatoboll

Årets stora glöggnyhet är resultatet av ett besök i godsakernas värld: Saturnus Glögg med
smak av Delicatoboll.

Nyheten följer upp 2012 års succé med smak av Hallonlakritsskalle. Den blev så populär att konsumenterna rensade butikshyllorna från varenda flaska redan före Lucia.

Den alkoholfria Glögg med smak av Delicatoboll är ett samarbete mellan två traditionsrika svenska
familjeföretag: Saturnus i Malmö, som gjort glögg sedan 1893, och Delicato i Segeltorp, grundat 1948 och Nordens största tillverkare av konditorivaror.

– Efter succén med Hallonlakritsskalleglöggen var det självklart att söka en ny partner i en
näraliggande bransch, säger Fredrik Lamorell, marknadschef på Saturnus. Delicatobollen är en älskad klassiker, och det visade sig att smaken av choklad, mocka och kokos passar perfekt med våra klassiska glöggkryddor.  Resultatet är en fyllig, rund glöggsmak med tydlig chokladkaraktär.

Dessutom: en päronnyhet och en älskad repris

Årets andra nyhet från Saturnus är en vit glögg med päronsmak. Den har en alkoholhalt på 2,2 procent och en fruktig karaktär med frisk, balanserad sötma.

– Päronglöggen doftar ljuvligt och smakar saftiga, solmogna päron, säger Louise Ahlander,
produktchef. Dessutom passar den lika bra att servera rykande varm som iskall, ”on the rocks”.

På allmän begäran återkommer också Saturnus Glögg med smak av hallon & lakrits. Den
berömda Hallonlakritsskalleglöggen, alltså.

– Det största som hänt sedan mandeln infiltrerade gröten, skrev tidningarna i fjol. Och konsumenterna höll med. Trots två extra produktioner tog den slut på bara några veckor.

Den svenska glöggen

Saturnus är Sveriges äldsta och största glöggproducent. Hela produktionsprocessen – från mottagning av kryddorna och utvinning av smakämnena i dem, till produktion, buteljering och
förpackning av flaskorna – äger rum i fabriken i Malmö.

– Förutom vinet gör vi allt själva här i fabriken, understryker Louise Ahlander, produktchef på
Saturnus. Därmed kan vi garantera högsta kvalitet och att produkterna innehåller naturliga råvaror. Som ett familjeföretag i fjärde generationen är vi naturligtvis angelägna om att fullfölja den tradition som grundlades av apotekaren Fritz Borg när han bildade Saturnus redan 1893.

För mer information och produktprover, kontakta:

Fredrik Lamorell, marknadschef, Saturnus

Telefon: 0708-84 90 05, e-post: fredrik.lamorell@saturnus.se