Två nya smaker i Skärgårdssnapsar från Saturnus, lagom till midsommar

Saturnus Skärgårdssnapsar är en smakfull resa genom Stockholms vackra skärgård och vidare mot västkustens pärlor. Lagom till midsommar får snapssamlingen två nya smaker med de poetiskt klingande namnen; Piratens Akvavit och Fjäderholmarna snaps.

Saturnus Skärgårdssnapsar kommer i förpackningar om tio stycken småsnapsar på vardera 50 ml. De olika kryddningarna är döpta efter kända strandhugg och anpassade efter midsommarbordets och övriga helg­bords breda palett av smaker. Från inlagd sill, surströmming och ost, till fågel, fisk och skaldjur. Årets två nyheter, Piratens Akvavit och Fjäderholmarnas snaps, har var sin utpräglad och tydlig prägel.

En kryddstark karaktär

Piratens Akvavit är kryddad med kummin och dill. Den har en tydlig karaktär av ekfatslagrad sherry och lyfter fram det bästa hos smakfull mat som sill, Janssons frestelse och starka vällagrade ostar. Inspi­rationen till snapsen är hämtad från Fritiof Nilsson Piraten, själv en kryddstark personlighet och Sveri­ges mästare i skrönor. Saturnus stödjer även Piratensällskapet som varje år delar ut Piratenpriset till en kulturpersonlighet som verkat i Fritiof Nilsson Piratens anda.

Smakar som skärgården på sommaren

Fjäderholmarna snaps har en mild och fräsch smak av den vackra och klassiska sommarblomman, med sin karakteristiskt starka och söta doft. Ett utmärkt komplement till exempelvis sill, kräftor, lättare kötträtter eller nyskördad sparris. Inspirationen till nubben är hämtad från den härliga känslan av att vara ute i skärgården på sommaren. En känsla som får representeras av det populära sommarutflyktsmålet Fjäderholmarna, en del av Nationalsstadsparken, som brukar kallas ”Stockholms första skärgårdsö” tack vare sitt läge, bara 25 minuter med båt från centrala Stockholm.

– Svenska midsommarbord är ofta en salig blandning av härliga smaker. Våra tio miniatyrflaskor är framtagna för att passa många olika smaker, så att alla kan hitta sin favoritkryddning, säger Louise Ahlander, produkt­chef på Saturnus.

På Systembolaget lagom till ”Små grodorna …”

De två nya smakerna finns tillgängliga i Skärgårdssnapsars 10-pack till midsommar. Fjäderholmarna snaps på 50 cl-flaska och Piratens Akvavit på 70 cl-flaska kommer finnas i Systembolagets beställningssortiment fr o m 1/5.

För mer information, produktprover och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Carolina Lenngren presskontakt, Food & Friends, 076-019 36 96 carolina.lenngren@foodfriends.se

Louise Ahlander produktchef, Saturnus, 070 884 90 10 louise.ahlander@saturnus.se