Konsten att lära av varann

Det glädjer oss på Savecore när studenter söker sig hit, vare sig det är för praktik, sommar- eller extrajobb. Samtidigt som vi vill hjälpa studenterna framåt i sina karriärer, vill vi också ta chansen att lära oss av dem.

Ömsesidigt samarbete

Joel Tjernström studerar IT-infrastruktur och Nätverksdesign i Jönköping och sökte sig hit för att göra sin praktik. Vi såg det som en självklarhet att ge honom möjlighet att utvecklas på vår arbetsplats. Detta är en “win-win”-situation då Joel har visat sig vara ett tydligt exempel på hur man med rätt attityd kan bidra positivt till ett projekt, oavsett utmaning man ställs inför. Han har kommit in med ett nytänkande perspektiv och delat med sig av sin kunskap från universitetet, samtidigt som han har fått lära sig mycket av våra experter med över 20 års erfarenhet. Det är vi tacksamma för!

Hur har det gått, Joel?

En dryg månad har passerat och här svarar Joel på fyra frågor om sin praktik.

Berätta vad du gör här på Savecore och varför du valde oss?
Jag bygger tillsammans med en kollega en test- och utvecklingsmiljö för en backuptjänst. Det blir mycket research och planering, för att sedan installera, konfigurera och testa. Jag valde Savecore både för att ni verkade vara ett flexibelt företag, och för att er verksamhet rör några av mina favoritområden inom IT, Datacenter och Backup.

Vad är roligast?
Detta är en viktig del i själva utbildningen, men det är också härligt att få vara med ute i verkligheten där allt händer och att få träffa nya människor och lära av dem. Att få erfarenhet och få diskutera frågor och problem med ett bra gäng som är erfarna och insatta i branschen och dess utmaningar.

Vad är utmanande?
Det är utmanande att ta in all ny information och kunskap. Det blir en hel del att lägga på minnet.

Vad har du kvar att göra?
Arbetet kommer fortgå, härnäst är det funktionalitet mot virtuella maskiner i molnet som står på menyn! Därefter ska tiden jag har varit på Savecore redovisas för Examinator på Jönköpings tekniska högskola, och en presentation hållas inför övriga programstudenter.

Jonna Mårdstam

Presskontakt Marketing Manager +46 10 150 75 48