Savolax stärker organisationen med ny VD och ny administrativ chef

Savolax röker, rimmar och gravar på den finaste laxråvaran, pre rigorfilé ifrån Bömlo. Företaget startade i Göteborgs fiskhamn -92 och har sedan dess utvecklat sin patenterade teknologi att omfatta ett unikt dubbelrökt sortiment ifrån Hulda Sköldberg® fiskarkärringen ifrån Göteborg som blev hovleverantör i början av seklet. Idag omsätter Savolax närmare 40 msek och har kunder både i Europa och Hong Kong.

-Efter 2 år med Jeanine Öhrstedt Holmgren som vd har bolaget bland annat åstadkommit trippel A-kreditering och Savolax är nu med på listan över tillväxtföretag, Gasellföretag, enligt DI. Den dagliga driften kommer fr.o.m. 16 september att skötas av huvudägaren Anna Martinsson och Savolax nye administrative chef, Robban Ackevall. Robban har med framgång drivit eget företag i fiskbranschen i över 30 år och med Annas innovationskraft och Jeanine Öhrstedt Holmgren kvar i styrelsen, har vi alla möjligheter att fortsatta Savolax fina expansion, säger styrelsens ordförande, Ulf Johansson.

-Efter några intensiva år med Jeanine som vd, ser jag fram emot att ta det operativa ansvaret och driva innovationen vidare, säger Anna Martinsson, majoritetsägare i Savolax och blivande vd. ”Jeanine och jag har gjort en galen resa, där vi har vänt på varje sten, certifierat bolaget enligt IP och fått nya, stora kunder med spännande potential. Savolax är bättre rustat inför framtiden och jag ser med tillförsikt fram emot att axla ansvaret som VD med Ulf och Jeanines stöd i styrelsen och Robban i det dagliga arbetet.”