SJ är Sveriges mest hållbara transportföretag

För tredje året i rad återfinns SJ på topp 10 bland Sveriges mest hållbara företag, närmare bestämt på plats 6 av 228 i undersökningen Sustainable Brand Index™ 2013. Det innebär också en storseger i transportbranschen framför konkurrenter som Swebus och Veolia.

-SJ har ett starkt anseende inom miljöansvar som är svårt att matcha för konkurrenterna. De har på ett långsiktigt sätt arbetat med att kommunicera detta till konsumenterna, något som många konkurrenter inte lyckas med, säger Erik Hedén som ansvarar för undersökningen på Sustainable Brand Insight.

Topp 5 i transportbranschen (tåg, buss & taxi) 2013:

1. SJ
  2. SL
  3. Västtrafik
  4. Swebus
  5. Arlanda Express
Sett till trenden syns annars att cirka 90% av företagen i undersökningen faller i anseende inom både miljöansvar och socialt ansvarstagande. Denna negativa trend beror på att konsumenterna har börjat först innebörden av ordet hållbarhet. Därmed ifrågasätter de vad de själva faktiskt vet om företagens arbete och avstår från att ta ställning. Det resulterar i att färre har en positiv inställning men andelen negativa är ungefär densamma som tidigare år.