Nya sättet att ha bil. Hyr grannens.

Under parollen "Hyr grannens bil" drivs webbaserade mötesplatsen FlexiDrive där privatpersoner kan hyra bilar av varandra på ett tryggt och smidigt sätt.
Affärsidén kommer ur ett förändrat bilägande och ett växande miljötänk där en egen bil blivit mindre nödvändig och alltfler väljer att dela. De förändrade bilvanorna gör att många bilar står oanvända och kostar pengar samtidigt som andra helt väljer bort eller saknar möjlighet att äga en egen bil. FlexiDrive sammanför bilägare med förare och erbjuder en säker uthyrningslösning där bilen kan bli en inkomstkälla för ägaren och ge andra möjligheten att ha bil då och då.

Bilägare och förareregistrerar sig på hemsidan där sökningar och bokningar sedan sker i ett användarvänligt system som känner av var användaren befinner sig och visar bilar i närheten. Användaren kan därefter skapa ett urval baserat på avstånd, pris eller rating. Ratingen är ett system där bilar som hyrs ut ofta och där ägaren lämnar besked fort, får en bättre listning. Ett gott betyg från de som hyrt bilen ger också fler träffar. Utöver ratingen kan sökningarna dessutom specificeras utifrån användarens behov och önskemål. Typ av bil, årsmodell och om bilen ska vara manuell eller automatväxlad samt krav som hundbur och bilbarnstol kan kryssas för. Den som vill hyra får sedan lämna en förfrågan på datum eller välja bland de lediga tider som uthyraren markerat i kalendern.

Priset för bilarnasätts av ägarna och varierar mycket men de billigaste bilarna är betydligt billigare än likvärdiga hos en hyrbilsfirma och eftersom det är privatbilister som hyr ut är utbudet brett med allt från billiga småbilar till lyxiga husbilar som måste hyras veckovis. Tjänsten är precis som namnet antyder flexibel och bokning och betalning sker över internet. Bokade bilar kan avbokas fram till 24 timmar innan nycklarna ska hämtas.

Alla som vill hyrasamt bilarna som hyrs ut kontrolleras kontinuerligt av Flexi-Drive som med hjälp av vägtrafikregistret ser till att bil- och körkortsuppgifter är i sin ordning. Ett krav för att få hyra ut via tjänsten är att bilen är skattad och trafikförsäkrad samt att den klarat senaste kontrollbesiktningen. Bilen ska därtill vara i gott skick och välvårdad, men inte nödvändigtvis helt fri från skavanker. När nycklar överlämnas görs en säkerhetskontroll där de båda parterna går igenom bilen efter en checklista, skriver upp eventuella skador, noterar mätarställning och godkänner hyresavtalet som skapas automatiskt av företaget bakom tjänsten. Ägaren bestämmer själv hur många fria mil som ingår i priset och hur mycket som tillkommer per mil över den bestämda sträckan. Föraren betalar bränslet och lämnar tillbaks bilen med lika mycket i tanken som när den hämtades.

FlexiDrive har skräddarsytten försäkring för att både bilägaren och den som hyr ska känna sig trygga. Försäkringen ingår i priset, gäller under uthyrningstiden och påverkar inte bilens vanliga försäkring. Det finns alltså ingen risk att förlora insamlad premiebonus om någon som hyrt bilen råkar ut för något. Att registrera ett fordon på sidan är gratis och avgiften tas ut på uthyrningarna vilket gör det möjligt och ekonomiskt gynnsamt att dela med dig av din bil på tider och i perioder då du inte behöver den.

Läs mer om tjänsten på flexidrive.se