SBM inleder samarbete med Viking

SBM Försäkring, Sveriges ledande leverantör av enkla trygghetslösningar för bilägare, fortsätter att utveckla sin väghjälpsförsäkring och inleder nu ett samarbete med bärgningsföretaget Viking Sverige AB.

SBM har under de senaste åren utvecklat sin assistansförsäkring för fordonsägare och haft en stor tillströmning av nya kunder till tjänsten Väghjälp. Som ett led i den fortsatta utvecklingen tecknar nu SBM Försäkring och Viking Sverige ett avtal som gör Viking till den servicepartner som från och med oktober ombesörjer assistans och bilbärgning åt SBMs kunder.

Viking är sedan många år Norges marknadsledande aktör inom bilbärgning och sedan en tid tillbaka är man på frammarsch även i Sverige med sina bärgnings- och assistanstjänster.

– Vikings koncept och satsning på den svenska marknaden passar väl samman med SBMs ambitioner att fortsätta utveckla sin assistansförsäkring för fordonsägare. De är ju sedan länge ledande i sin bransch i Norge och vi ser fram emot att få utvecklas gemensamt med dem här i Sverige, säger PA Prabert, vd för SBM Försäkring.

Det nya samarbetet inleds 1 oktober, varefter alla SBMs assistans- och bärgningsuppdrag kommer att hanteras av Viking Bärgningstjänst. I sin satsning på den svenska marknaden har Viking utvecklat sin assistanstjänst med målet att kunna avhjälpa de flesta av bil- eller mc-förarens problem direkt på plats. På så sätt får kunden möjlighet att komma iväg snabbare direkt efter åtgärd jämfört med en traditionell bärgning.

– Vi ser fram emot att påbörja samarbetet med SBM Försäkring och kommer att göra vårt yttersta för att ta hand om deras kunder på bästa sätt. En del av vårt samarbete är att tillsammans utveckla nya koncept inom assistansområdet för bil, husbil- och mc-ägare. Där vet vi ju att SBM varit framgångsrika under många år, säger Mårten Rosman, vd för Viking Sverige.

Det nya samarbetet påverkar inte praktiskt hur SBMs kunder beställer vägassistans. De kommer fortsatt att ringa SBM Väghjälp på 0771 88 89 90 eller använda appen SBM Väghjälp för iOS eller Android. Samarbetet med Viking Sverige inleds 1 oktober 2014.

PA Prabert, vd SBM Försäkring, pa.prabert@sbmforsakring.se, 0734 48 94 21
Mårten Rosman, vd Viking Sverige, mtr@vikingsverige.se, 0761 88 02 58

Om Viking
Viking Sverige AB ingår i koncernen Viking Redningstjeneste AS, som är Norges ledande aktör inom bilbärgning. I Sverige utför man bärgnings- och assistanstjänster under namnet Viking Bärgningstjänst. Viking erbjuder bärgning av alla typer av fordon och kan tack vare sina samarbetspartner även assistera kunder som befinner sig utanför Sveriges gränser.