Mer än 30 000 villor värms fortfarande med olja

– Förnybar energi är nyckeln i klimatomställningen. Därför är det bra att så många villaägare valt en pelletspanna och värmer sitt hus med restprodukter från skogen, säger Peter Granborn, vd på bioenergiföretaget Scandbio.

I Sverige finns totalt 34 975 villaoljepannor, som fortfarande används löpande eller vid behov. Motsvarande siffra för pelletspannor är 82 257. Det innebär cirka 40 pelletspannor per 1 000 småhus.

Men andelen pelletspannor varierar stort mellan länen. Dalarna intar förstaplatsen i pelletstoppen, med cirka 80 pelletspannor per 1 000 småhus. Sistaplatsen innehas av Stockholms län, där motsvarande siffra bara är 11.

– Att byta ut sin oljepanna är ett sätt att bidra till ett fossilfritt samhälle. Pellets däremot är en enkel, trygg och långsiktigt hållbar energilösning. Många villaägare skulle kunna minska både sina utsläpp och uppvärmningskostnader genom att se över sin uppvärmning, säger Peter Granborn.

Om statistiken
Statistiken över antalet pannor i länet kommer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

För mer information kontaktar du, vd Scandbio: 010-456 73 01, peter.granborn@scandbio.com
Tone Johnsen, kommunikationsansvarig Scandbio, 010-456 73 44, tone.johnsen@scandbio.com

För högupplösta bilder, besök vårt pressrum på Mynewsdesk.

• scandbio
  • pellets
  • naturlig energi
  • hållbar framtid
  • energi från skogen
  • bioenergi

Scandbio är Sveriges största företag inom fasta förädlade trädbränslen och vi säljer 100 % förnybar energi i form av pellets, briketter, loggs, pulver och stallpellets. Scandbio har en årlig omsättning på ca en miljard SEK och har 160 anställda fördelade på kontoret i Jönköping, sju fabriker i Sverige och en fabrik i Lettland. Bolaget har en ledande ställning på den svenska marknaden och en stark position i Danmark och Östersjöregionen. Vi arbetar för hållbar utveckling samt att minimera vår miljöpåverkan.

Läs mer om företaget på www.scandbio.com

Tone Johnsen

Presskontakt Marknadsförings och Kommunikationsansvarig Extern och intern kommunikation +46 104 56 73 34